یکی از نیازهای مبرم و ضروری امروز بشر مربوط می شود به انرژی برق که می توان آن را از سرنوشت سازترین موارد و انرژی های مورد نیاز انسان امروزی عنوان کرد که مسلما هدف گذاری و مصرف بهینه آن می تواند نقش بسزایی را در طول زندگی انسان ایفا نماید.

مصرف برق تابلوهای تبلیغاتی

مصرف برق موارد زیادی را شامل می شود که یکی از آنها تابلوهای تبلیغاتی هستند و با توجه به اینکه همه روزه هزاران مدل از تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهرها نصب می شوند، کاربرد اصولی نورپردازی در آنها می تواند به ذخیره انرژی کمک شایانی نماید.

امروزه تابلوهای تبلیغاتی به شکل های مختلفی توسط کارگاه های تابلو سازی تولید می شوند که اکثر آنها قابلیت روشنایی و نورپردازی را هم دارند و نکته ای که بسیار حائز اهمیت و توجه قرار دارد مصرف برق هر کدام از آنهاست.
به طور کلی تابلو های تبلیغاتی با استفاده از لامپ های مهتابی، لامپ های اس ام دی، ال ای دی و نئون نور پردازی می شوند که بیشترین نورپردازی در آنها توسط اس ام دی و ال ای دی ها صورت می گیرند.
در ادامه مطلب و در ابتدا قصد داریم تا به کاربردی ترین لوازم های نوری در تابلو سازی و مصرف برق در آنها بپردازیم.
در مرحله بعد هم در رابطه با چند نوع از تابلوهای تبلیغاتی پرکاربرد که با موارد نام برده شده نورپردازی می شوند نیز توضیح خواهیم داد تا بتوانیم جهت سفارش تابلو تبلیغاتی، کم مصرف ترین آنها و البته زیباترین آنها را به عنوان تبلیغات انتخاب کنیم.

مصرف برق لوازم روشنایی در ساخت تابلو تبلیغاتی

مصرف برق لوازم روشنایی در ساخت تابلو تبلیغاتی

همانطور که می دانیم تابلوهای تبلیغاتی به جهت نورپردازی نیازمند استفاده از محصولات مربوطه ای هستند که در ادامه به کاربردی ترین آنها در تابلو سازی خواهیم پرداخت. 

مصرف برق لامپ مهتابی

یکی از المانهای نوری در ساخت تابلوهای تبلیغاتی لامپ های مهتابی هستند که امروزه نوع اس ام دی آن در بازار موجود است و به طور تقریبی هر لامپ مهتابی اس ام دی با طول 120 سانتیمتر حدودا 18 وات مصرف دارد.

مصرف برق لامپ نئون شیشه ای

از دیگر لوازم نوری در صنعت تابلو سازی می توان تابلوهای نئون شیشه ای را نام برد که در گذشته نسبت به حال بسیار مورد استفاده قرار داشت.
در رابطه با مصرف برق لامپ های نئون شیشه ای هم باید گفت که هر متر از لامپ های نئون حدود 100 تا 110 وات مصرف برق دارند.

مصرف برق اس ام دی بلوکی

یکی از لامپ های دیگری که امروزه توسط تابلوسازان مورد استفاده قرار دارد مربوط می شود به اس ام دی های بلوکی که معمولا داخل لایت باکس ها و بیشتر در حروف های برجسته مورد استفاده قرار می گیرد.
مصرف برق لامپ های اس ام دی بلوکی هم چیزی در حدود 0.7 تا 1.2 وات است

مصرف برق اس ام دی خطی

اس ام دی خطی یکی دیگر از موارد در رابطه با نورپردازی تابلوهای تبلیغاتی مانند تابلو لایت باکس، فلکسی و مواردی مشابه است که مصرف برق هر یک متر در آنها با توجه به برند و نوعشان معمولا 10 تا 20 وات متغیر می باشد.

مصرف برق لامپ لاسوگاسی

امروزه یکی از لامپ هایی که در صنعت تابلو سازی استفاده می شود، لامپ های لاسوگاسی است که در انواع مختلفی تولید می شود و نوع چیپ استفاده شده درون قالب لامپ، اس ام دی بوده که به طور کلی و با توجه به سایز لامپ، مصرفی بین 2 تا 5 وات را دارند.

مصرف برق تابلوهای پرفروش

مصرف برق تابلوهای پرفروش

در امه می پردازیم به مصرف برق برخی از تابلوهایی که توسط تابلو سازان تولید می شود و از پر کاربردترین ها و پرفروش ترین ها محسوب می شود.

مصرف برق تابلو فلکسی فیس

تابلو فلکسی فیس یکی از تابلوهایی است که قیمت مناسبی دارد و قابلیت نورپردازی را هم دارد؛ این مدل از تابلوها در گذشته با لامپ های مهتابی معمولی نور پردازی می شد و امروزه با ورود لامپ های مهتابی اس ام دی، نور پردازی تابلو های فلکسی هم به اس ام دی تغییر یافته است.
در رابطه با مصرف برق تابلو فلکسی هم باید گفت که در هر متر معمولا 4 لامپ مهتابی قرار می گیرد که می توان نتیجه گرفت در صورت استفاده از لامپ مهتابی اس ام دی، مصرف برق هر متر مربع تابلو فلکسی فیس حدود 72 تا 80 وات خواهد بود.

مصرف برق تابلو چلنیوم

تابلو چلنیوم از حروف های برجسته بسیار پر فروش و پرتنوع است که روشنایی آن با استفاده از اس ام دی های بلوکی انجام می شود.
در رابطه با مصرف برق تابلو چلنیوم به طور کلی می توان اینطور گفت که هر متر طول حروف چلنیوم تا قطر قلم 12 سانتیمتر، حدودا 20 عدد اس ام دی مصرف دارد که با توجه به مقدار برق مصرفی هر اس ام دی می توان نتیجه گرفت که هر متر طول حروف چلنیوم حدود 20 وات مصرف برق دارد.

مصرف برق تابلو استیل

حروف برجسته استیل یا تابلو استیل از دیگر تابلوهایی است که با استفاده از لامپ های اس ام دی بلوکی نورپردازی می شود که باید گفت مصرف اس ام دی در آنها تقریبا نصف حروف چلنیوم است و می توان نتیجه گرفت که مصرف برق در هر متر طول حروف استیل برابر با 10 وات می باشد.

مصرف برق تابلو لایت باکس

تابلوهای لایت باکس معمولا با استفاده از لامپ های اس ام دی خطی نورپردازی می شود و در هر متر مربع تابلو لایت باکس معمولا 8 متر اس ام دی خطی استفاده می شود که می توان نتیجه گرفت مصرف برق هر متر مربع تابلو لایت باکس تقریبا برابر با 80 تا 160 وات است.

مصرف برق تابلو نئون فلکسی

تابلو نئون فلکسی یکی دیگر از تابلوهای تبلیغاتی است که با استفاده از ریسه های پلاستیکی به نام نئون فلکسی تولید می شود.
داخل ریسه های نئون فلکسی، اس ام دی قرار گرفته است که باید گفت هر متر طول نئون فلکسی حدود 16 وات مصرف برق خواهد داشت.

مصرف برق تابلو ال ای دی ثابت

تابلو ال ای دی ثابت در تراکم های متفاوتی تولید می شود که امروزه تراکم مناسب آن حدود 160 ال ای دی در هر متر طول است که مصرف برق این تراکم برابر با 18 وات می باشد.

مصرف برق تابلو روان

از دیگر تابلوهای تبلیغاتی ال ای دی پرفروش در تابلو سازی می توان تابلو روان را نام برد که با توجه به رنگ آنها، مصرف برق نیز متفاوت خواهد بود؛ اما اگر بخواهیم یکی از رنگ های پرفروش تابلو روان را نام ببریم باید به رنگ قرمز آن اشاره داشته باشیم که مصرف برق آن در یک متر مربع برابر با 120 وات می باشد.

نتیجه گیری

با توجه به موارد عنوان شده به این نتیجه رسیدیم که مصرف برق هر کدام از تابلوهای تبلیغاتی با یکدیگر متفاوت است که در یک جمع بندی کلی می توان گفت که جهت کاهش مصرف برق از تابلوهایی استفاده کنید که از روشنایی اس ام دی و ال ای دی بهرمند هستند.