یکی از تابلو های مغازه ای که امروزه مجموعه های تابلو سازی مبادرت به تولید آنها دارند مربوط می شود به صنعت چاپ و چاپخانه که امروزه در تبلیغات و برند سازی اکثر مشاغل نقش قابل توجهی دارد به طوریکه می توان این مورد را در ارتباط گرفتن مدیران کسب و کارها با چاپخانه داران با تولیدات و نمونه هایی مانند چاپ بروشور، کارت ویزیت، چاپ مجله و مواردی مشابه شاهد بود.

تابلو مغازه چاپ و تبلیغات | تابلو مغازه چاپ | تابلو مغازه چاپخانه

قبل از پرداختن به تابلو مغازه چاپخانه به تعریفی مختصر از چاپ و چاپخانه می پردازیم و بعد از آن به عنوان اصلی مطلب به طور کلی خواهیم پرداخت.

چاپ چیست؟

چاپ چیست؟
چاپ لغتی برگرفته از واژه مغولی به نام چاو است که در گذشته با نام چهاپ نیز شناخته می شده و کلیت و ماهیت معنی آن یعنی انقال متن، تصویر، علامت و ... بر روی سطوحی مانند کاغذ، سنگ، چوب، آهن، پلاستیک و مواردی مشابه که این عمل در رابطه با معرفی افراد، احزاب، برندها، شرکت ها و اخبار ها در سطح یک جامعه به کار گرفته می شود.

چاپخانه

چاپخانه
چاپخانه به مکانی گفته می شود که در آن افراد متخصصی به نام چاپچی مشغول به چاپ کاغذ، مجله، روزنامه و مواردی مشابه می باشند؛ همچنین چاپ بر روی پلاستیک، سنگ، کامپوزیت، فلز و ... نیز در چاپخانه ها انجام می شود که چاپ روی متریال های متفاوت همراه با دستگاه های مختص به آن متریال انجام می گیرد.

تابلو مغازه چاپخانه

تابلو مغازه چاپخانه
چاپخانه ها می توانند علاوه بر اینکه برای دیگر اصناف اقدام به تبلیغات چاپی می کنند برای خودشان نیز اقدام به تبلیغات نمایند؛ اما یکی از تبلیغاتی که مربوط به حیطه کاری این صنف نمی شود ، تبلیغات محیطی است که به تبلیغاتی گفته می شود که خارج از محل نهایی خرید مشتری انجام می گیرد و امور انجام این شکل از تبلیغات به عهده مجموعه های تابلو سازی می باشد.
برای اینکه بتوانیم تبلیغات محیطی را بهتر درک کنیم، به تابلو مغازه چاپخانه با مثالی کوتاه و مختصر می پردازیم؛ فرض کنید در حال عبور از یک خیابان هستید که نا خود آگاه تابلو یک مغازه چاپخانه شما را جذب خود می کند و یک پیام تبلیغاتی در ذهن شما به جا می گذارد؛ مسلما مکانی که شما در حال مشاهده آن تابلو هستید، مکانی است که هیچ خریدی در آن انجام نمی شود و شما می بایست جهت خرید به داخل مغازه مراجعه نمایید؛ در واقع اگر شما اقدام به خرید از مغازه و ثبت سفارش چاپی نمایید، این تابلو مغازه بوده است که نوع فعالیت محل مورد نظر را به شما اعلام کرده است که به طور کلی به این نوع از تبلیغات، تبلیغات محیطی گفته می شود.

تابلو مغازه چاپخانه ها در مدل های بسیاری قابل تولید و ساخت هستند که در ادامه می خواهیم به برخی از آنها بپردازیم.


تابلو چلنیوم چاپخانه

تابلو چلنیوم چاپخانه
در تصویر بالا نمایی از یک تابلو مغازه قابل مشاهده است که روی زمینه مشکی رنگ، حروف های برجسته به رنگ سغید نصب شده است که این حروف، حروف چنلیوم نام دارد و در میان مشتریان حروف چلنیوم یا تابلو چلنیوم نیز شناخته می شود؛ متریال هایی که در ساخت این نوع از تابلو تبلیغاتی توسط تابلو سازی ها مورد استفاده قرار می گیرند عبارت هستند از پلکسی گلاس، پی وی سی، اس ام دی و یک نوع آلومینیوم به نام چنلیوم.
همانطور که در تصویر مشاهده می شود، روی حروف متریالی سفید رنگ استفاده شده است که به آن پلکسی گلاس گفته می شود؛ لبه یا همان برجستگی حروف، نقره ای است که به آن چنلیوم می گویند؛ پشت حروف که در تصویر مشاهده نمی شود متریالی به نام پی وی سی قرار دارد که روی پی وی سی ها نیز اس ام دی های بلوکی جهت روشنایی حروف برجسته نصب شده اند.
تابلو چلنیوم دارای مزایای بسیاری می باشد که برخی از آنها عبارتند از دوام بالا، قابلیت نور پردازی، مصرف برق پایین و از همه مهم تر، تنوع در اجرا.

تابلو کامپوزیت چاپخانه

تابلو کامپوزیت چاپخانه
همانطور که گفتیم و در تصویر نیز مشاهده می شود، زیر سازی تابلو فوق به رنگ مشکی است که باید گفت جنس این زیر سازی نوعی ورق آلومینیومی به نام ورق کامپوزیت است که در صنعت تابلو سازی بعد از اینکه یک تابلو با استفاده از آن ساخته می شود، با نام تابلو کامپوزیت نیز شناخته می شود.
بیشترین کاربردی که کامپوزیت دارد را امروزه می توان در صنعت ساختمان سازی عنوان نمود اما به دلیل اینکه این متریال در رنگ بندی های متفاوتی تولید می شود و همچنین از دوام و ماندگاری بالایی نیز برخوردار است، در صنعت تابلو سازی هم بسیار مورد کاربرد قرار می گیرد که می توان از عمده کاربرد های آن را به عنوان زیر سازی حروف های برجسته نام برد.

تابلو فلکسی چاپخانه

تابلو فلکسی چاپخانه
اکثر تابلو سازی هایی که مجهز به کارگاه تابلو سازی، دستگاه های ساخت تابلو، پرسنل مجرب و تمام موارد مورد نیاز تابلو سازی هستند، مسلما دارای دستگاه چاپ فلکسی نیز هستند که می توانند با استفاده از آن اقدام به ساخت تابلویی به نام تابلو فلکسی برای سردر اصناف مختلف که یکی از آنها چاپخانه ها هستند نیز نمایند؛ اما در این بین نکته جالبی که وجود دارد این است که برخی از چاپخانه داران هم مجهز به دستگاه چاپ فلکسی هستند که این موضوع می تواند باعث همکاری بین این دو صنف نیز باشد.
در تعریف تابلو فلکسی هم باید گفت که تابلو فلکسی به تابلو تبلیغاتی گفته می شود که با استفاده از پروفیل های آهن به شکل یک باکس ساخته شده و روی آن متریالی به نام فلکس که قابلیت چاپ را دارد قرار می گیرد و در آخر توسط لامپ های مهتابی یا اس ام دی اقدام به نور پردازی آن از داخل می گردد.

تابلو لایت باکس چاپخانه

تابلو لایت باکس چاپخانه
آخرین تابلویی که می خواهیم در مورد آن توضیح دهیم تابلو لایت باکس است؛ تابلو لایت باکس همانطور که از نامش بر می آید، به شکل یک باکس ساخته می شود و همانند تابلو فلکسی از داخل نور پردازی می شود، با این تفاوت که نوع چاپ آن معمولا چاپ هایی مانند بک لایت، چاپ پارچه، چاپ استیکر و چاپ فلت بد روی پلکسی می باشد.
از دیگر تفاوت های تابلو لایت باکس و فلکسی این است که تابلو لایت باکس انواع مختلفی دارد، اکثر آنها ضخامت پایینی دارند و به دلیل اینکه معمولا در تولید آنها از اس ام دی استفاده می شود، دارای مصرف برق پایینی هم هستند.
نکته آخری هم که باید در مورد تابلو های لایت باکس گفت این است که می توان این مدل از تابلو ها را به عنوان سردر و داخل مغازه هم استفاده کرد که ساخت تابلو مغازه لایت باکس چاپخانه ها نیز از این مورد مستثنی نمی باشند.