تابلو سازی در ایران یکی از صنعت های مدرن و توسعه یافته ای است که همه روزه و در تمام مقاطع شاهد پیشرفت آن هستیم و کمتر کسی است که به این امر مهم آگاه نباشد؛ این حرفه هنری در جهت ساخت و نصب تابلو های تبلیغاتی نیازمند به کار گیری نیرو های انسانی، ابزار ها، دستگاه ها و متریال های مختص به خود می باشد؛ در ادامه این مبحث جهت آشنایی با یکی از تابلو های تبلیغاتی که موارد عنوان شده در تولیدشان دخیل هستند با ما همراه باشید.

تابلو کامپوزیت پلکسی | تابلو لایت باکس کامپوزیت

دو متریال کاربردی و پر مصرف در تابلو سازی، کامپوزیت و پلکسی گلاس هستند که می توان با استفاده از آنها تابلو های تبلیغاتی متفاوتی را تولید نمود که در این مطلب قصد توضیح و تشریح یکی از آنها را خواهیم داشت؛ لذا قبل از توضیح و پرداختن به آن لازم می دانیم کمی در مورد دو متریال نام برده شده بیشتر بدانیم.

کامپوزیت آلومینیوم چیست؟

کامپوزیت آلومینیوم چیست؟
کامپوزیت آلومینیوم ورق هایی در ابعاد مشخص هستند که از سه لایه تشکیل شده اند که دو لایه آن از جنس آلومینیوم و لایه دیگر آن که در وسط دو لایه آلومینیوم قرار می گیرد از جنس پلی اتیلن می باشد؛ ورق های کامپوزیت معمولا در ضخامت هایی بین 3 تا 5 میلیمتر تولید می شوند که می توان از آنها در صنایعی مانند خودرو سازی، هواپیما سازی، ساختمان سازی و همچنین تابلو سازی به کار برد.
تاریخچه تولید کامپوزیت بر می گردد به سال 1969 میلادی در کشور آلمان که بعد از پیدایش آن و استقبال سیل کثیری از خریداران، تولید انبوه این متریال در اروپا به طور رسمی در ابعاد ها و رنگ بندی ها متفاوت آغاز شد و امروزه تولید آن به دلایلی مانند تنوع پذیری در اجرا، رنگ بندی های متفاوت و دوام و ماندگاری بالا در بسیاری از کشورها صورت می گیرد.

پلکسی گلاس چیست؟

پلکسی گلاس چیست؟
پلکسی گلاس یک نوع ورق از جنس پلی متیل متاکریلیت است که با نام ورق های اکریلیک نیز شناخته می شود که با نام تجاری پلکسی گلاس نیز مطرح است؛ پلکسی گلاس ها در رنگ بندی های مختلفی تولید می شوند که به صورت رنگی، شفاف، ترانسپارنت، مات و آینه ای در بازار موجود هستند و بفروش می رسند.
پلکسی گلاس ها جنسی تقریبا خشک و سخت همراه با وزن پایین دارند به طوری که در برابر خط و خش و شرایط مختلف جوی مقاوم هستند و معمولا در ابعاد های 122*183 سانتیمتر برش خورده و روانه بازار می گردند؛ این نوع متریال در بسیاری از صنعت های امروزی کاربرد دارد که برخی از آنها عبارتند از تولید لوازم آشپزخانه، تولید لوازم دکوری، صنعت ساخت ظروف، دکوراسیون داخلی، تابلو سازی و ...

تابلو کامپوزیت و پلکسی گلاس

تابلو کامپوزیت و پلکسی گلاس
حال که با متریال های پلکسی گلاس و کامپوزیت آشنا شدیم می پردازیم به قسمت اصلی مطلب که مربوط می شود به ساخت و تولید تابلو با استفاده از دو متریال عنوان شده؛ اکر به طور کلی بخواهیم توضیح دهیم باید گفت که تابلو های بسیاری با استفاده از کامپوزیت و پلکسی گلاس ساخته می شوند که برخی از آنها عبارتند از تابلو نئون پلاستیک و کامپوزیت، تابلو استیل و کامپوزیت، تابلو چلنیوم و کامپوزیت و موارد بسیاری دیگر که البته در تابلو های نام برده شده فوق علاوه بر کامپوزیت و پلکسی گلاس متریال های دیگری نیز به کار می رود، به عنوان مثال تابلو چلنیوم با استفاده از لبه چنلیوم و پلکسی گلاس ساخته شده و در نهایت روی زمینه کامپوزیت نصب می شود و یا تابلو استیل و کامپوزیت، همانطور که از نامش مشخص است علاوه بر پلکسی گلاس گلاس و کامپوزیت، استیل هم در تولیدش به کار می رود.

اما مقصود و هدف ما در این مطلب تولید تابلو لایت باکس کامپوزیت و یا تابلو کامپوزیت پلکسی است که در ادامه جهت آگاهی بیشتر به روش ساخت و تولید آن خواهیم پرداخت.

ساخت تابلو کامپوزیت پلکسی | ساخت لایت باکس کامپوزیت

ساخت تابلو کامپوزیت پلکسی | ساخت لایت باکس کامپوزیت
در یکی از مطالب گذشته در تعریف تابلو لایت باکس گفتیم که لایت باکس ها در تابلو سازی به تابلو هایی گفته می شود که به شکل باکس نور یا جعبه نور ساخته می شوند که با استفاده از متریال های چاپی مانند پلکسی گلاس، استیکر، بک لایت و ... مبادرت به تبلیغات روی آنها می شود؛ اما یکی دیگر از انواع لایت باکس را می توان با استفاده از کامپوزیت و پلکسی گلاس تولید کرد که در ادامه به مراحل تولید آن می پردازیم.
جهت تولید تابلو کامپوزیت و پلکسی گلاس می بایست در ابتدای کار، تابلو طراحی شود و بعد از آن با استفاده از دستگاه سی ان سی، طرح تابلو روی کامپوزیت برش داده شود؛ در مرحله بعدی اقدام به برش پلکسی گلاس با استفاده از دستگاه لیزر مطابق با طرح مورد نظر می گردد و بعد از اتمام برش، اقدام به نصب پلکسی گلاس روی کامپوزیت شده و در آخر مبادرت به روشنایی داخل کامپوزیت می گردد؛ لازم به ذکر است که می بایست جهت روشنایی این تابلو، کامپوزیت به شکل یک جعبه یا باکس ساخته شود.

مزایا و کاربرد تابلو کامپوزیت پلکسی

تابلو کامپوزیت در انواع مختلفی تولید می شود و همانطور که گفتیم یکی از انواع آنها تابلو لایت باکس کامپوزیت یا کامپوزیت پلکسی می باشد که در نوع خود از مزایا و کاربرد های بسیاری برخوردار است؛ به عنوان مثال مزیت های این شکل از تابلو به صورت تیتر وار به این صورت است که تابلو کامپوزیت پلکسی از دوام بالایی برخوردار است، تابلو کامپوزیت پلکسی به راحتی نصب می شود، جابجایی آسانی دارد، در صورت به کار بردن از اس ام دی مصرف برق پایینی دارد.
همچنین از تابلو لایت باکس کامپوزیت نیز می توان به عنوان تابلو شرکت، تابلو ساختمان، تابلو پاساژ و مراکز خرید، تابلو مغازه و دیگر اماکن تجاری و یا مسکونی به کار گرفت.

قیمت تابلو کامپوزیت پلکسی

در آخر می رسیم به اینکه قیمت تابلو کامپوزیت و پلکسی گلاس به چه صورت محاسبه می گردد؛ در رابطه با قیمت گذاری تابلو لایت باکس کامپوزیت و یا همان تابلو پلکسی کامپوزیت باید گفت که موارد بسیاری در قیمت گذاری این تابلو ها دخیل هستند که برخی از آنها شامل برند های مصرفی و ضخامت کامپوزیت و پلکسی گلاس، نوع روشنایی تابلو و موارد مشابه دیگر می باشند.
به عنوان مثال تولید تابلو لایت باکس کامپوزیت با استفاده از پلکسی گلاس 10 میل نسبت به ساخت تابلو با استفاده از پلکسی 3 میل از قیمت بالاتری برخوردار می باشد و یا استفاده از از روشنایی اس ام دی نسبت به روشنایی با استفاده از مهتابی، قیمت تابلو را افزایش خواهد داد که به طور کلی و در نهایت با در نظر گرفتن موارد عنوان شده، قیمت تابلو کامپوزیت و پلکسی گلاس به شکل متر مربع و یا متر محیط محاسبه خواهد شد.