در این مطلب قصد داریم تا با انواع تابلو پزشکی و انواع تابلو‌ مطب آشنا شویم؛ لذا پیشنهاد می کنیم جهت سفارش تابلو پزشکی، قیمت تابلو پزشکی و اطلاع از قوانین تابلو پزشکان تا انتها با ما همراه باشید.

تابلو پزشکی

تابلو پزشکی چیست؟

اگر با عبور در خیابان ها و معابر شهر کمی تامل و دقت کرده باشید انواع تابلوهای تبلیغاتی را مشاهده نموده اید که برخی از آنها مربوط می شوند به تابلو پزشکان و مطب ها.

تابلوهای پزشکی انواع مختلفی دارند که با استفاده از متریال های متفاوتی تولید می شوند که برخی از آنها به صورت تابلو دو طرفه پزشکی و یا به صورت تابلو سردر، در محل مشغول به فعالیت پزشکان قرار گرفته اند که معمولا به تمامی آنها تابلو پزشکی گفته می شود.

تابلو های پزشکی ویژگی هایی دارند که آن ها را از سایر تابلو های مغازه یا تابلوهای تبلیغاتی متمایز می کند، ویژگی هایی مثل تخصص پزشک از جمله مواردی است که روی تابلو پزشکی درج می شود.

در ساخت تابلو پزشکی باید به تمام موارد دقت شود و با توجه به مکانی که تابلو نصب می شود و نیازی که شما نسبت به نصب و خرید تابلو پزشکی دارید باید انتخاب کنید که چطور تابلو نصب شده بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشد.

تابلوهای پزشکی معمولا مطابق با قوانین و ضوابط خاصی که توسط سازمان نظام پزشکی تعیین شده است طراحی و نصب می‌ شوند که این قوانین شامل محدودیت‌هایی در ابعاد، رنگ‌ها و محتوای تابلو است و هدف از این قوانین، حفظ یکپارچگی و جلوگیری از تبلیغات بیش از حد یا گمراه‌ کننده در حوزه پزشکی است.

در ادامه این مطلب به بررسی قوانین مربوط به تابلو پزشکی که باید رعایت شود می پردازیم.

قوانین تابلو پزشکی (قانون نصب و مجوز)

قوانین تابلو پزشکی

نصب تابلو پزشکی دارای قوانین و مقرراتی است که به طور کلی به مهمترین آنها که بر طبق ماده یک قانون مقررات پرشکی دارویی وضع گردیده است خواهیم پرداخت.

  • کلیه مطب ها باید دارای تابلو و مهر باشند.
  • -مطب ها می توانند حداکثر ۳ تابلو در محیط بیرونی به شکل سردر مطب و یا بر روی میله عمودی نصب کنند.
  • مطب ها و دفترهای کار پزشکی واقع در خیابان یا کوچه ها می توانند یک تابلو در خیابان اصلی به شکل تابلو‌ راهنما نصب کنند.
  • رنگ زمینه تابلو مطب ها باید سفید و رنگ دفتر کار شاغلان سایر وابسته به نظام پزشکی باید زرد باشد و استفاده از هر نوع طرح و رنگ اضافه در تابلو ممنوع است.
  • استاندارد اندازه تابلو پزشکی ۵۰*۷۰ می باشد.
  • تابلوهای دو طرفه باید هر دو طرفشان از نظر طراحی، رنگ و ابعاد به یک شکل باشند.

انواع تابلو پزشکی

انواع تابلو پزشکی

تابلو پزشکی و انواع آن با توجه به محل نصب، نوع مطب و کلینیک و خدماتی که ارائه می دهد، طراحی، ساخته و نصب می شوند؛ از محبوبترین و پراستفاده ترین تابلو ها که در ساخت تابلو پزشکی کاربرد زیادی دارد می توان به تابلو پزشکی لایت باکس، تابلو پزشکی فلکسی، تابلو پلکسی گلس، تابلو پزشکی چلنیوم، تابلو فلزی و تابلو استیل اشاره کرد.
مطب های پزشکی با توجه به نیاز، بودجه و سلیقه و البته با رعایت قوانین نسبت به خرید این تابلو ها اقدام میکنند که در ادامه به بررسی کامل انواع این تابلو ها و موارد استفاده آنها می پردازیم.

تابلو دو طرفه پزشکی (لایت باکس)

تابلو دو طرفه پزشکی

بیشترین تابلویی که پزشکان و مطب ها از آن برای معرفی خود استفاده می کنند، تابلو لایت باکس پزشکی دو طرفه است که دو طرف آن از جنس پلاستیک و قابل نورپردازی می باشد.

لازم به ذکر است که این نوع لایت باکس پزشکی به شکل یک طرفه هم قابل ساخت است.

تابلو ساختمان پزشکان فلکسی

تابلو ساختمان پزشکان فلکسی

احتمالا اگر به ساختمان ها و مجتمع های پزشکی دقت کرده باشید، تابلوهای بزرگی بر سردر ساختمان دیده اید که به صورت تقسیم بندی شده، نام پزشکان و تخصص آنها بر روی تابلو درج شده است.

به این نوع تابلوها اصطلاحا تابلو ساختمان پزشکان گفته می شود که معمولا جنس آنها از نوع تابلو فلکسی است.

در مورد تابلو فلکسی هم باید گفت که تابلو فلکسی یک نوع تابلو است که به شکل باکس ساخته می شود و از داخل نور پردازی می شود؛ البته ساخت تابلو فلکسی، بدون نور هم امکان پذیر می باشد.

تابلو پلکسی دکتری (پزشکی)

تابلو پلکسی دکتری

پلکسی یک نوع پلاستیک است که در ساخت تابلو پزشکی از کاربرد بالایی برخوردار است؛ به عنوان مثال می توان با استفاده از پلکسی گلاس، تابلو لایت باکس دو طرفه پزشکی و یا تابلو نئون پلاستیک که یک نوع حروف برجسته است برای پزشکان تولید نمود.

نا گفته نماند که با استفاده از پلکسی تابلو پزشکی می توان نام کلینیک یا پزشکان را برش داده و روی چوب، کامپوزیت و دیوار نیز نصب کرد.
تابلو های پلکسی گلاس به دلیل شفافیت بالا، مقاومت بالا، نورپردازی، وزن سبک و تنوع رنگ به یکی از موارد پر استفاده در تابلو سازی و به خصوص خرید و فروش تابلو پزشکی تبدیل شده اند.

تابلو پزشکی چلنیوم

تابلو پزشکی چلنیوم

می رسیم به بحث سفارش تابلو چلنیوم پزشکی که یکی از انتخاب های جذاب، با دوام، زیبا و البته مقرون به صرفه به عنوان یک تابلو دکتری بشمار می رود.

تابلو چلنیوم قابلیت های جالبی دارد که مهمترین آنها تنوع در ساخت است؛ تابلو چلنیوم را می توان به صورت لایت باکس و حروف برجسته پزشکی نیز تولید کرد و هر دو مدل آن را مورد نورپردازی قرار داد.

نکته جالب دیگر تابلو‌ چلنیوم، تنوع رنگ در آن است که از مزیت های بارز آن بشمار می رود و در نهایت انتخابی مناسب برای تابلو دکتری بشمار می رود.

تنوع رنگ تابلو چلنیوم پزشکی باعث می شود این تابلو ها به انتخابی محبوب برای کلینیک ها و مطب ها به خصوص کلینیک های زیبایی که نیاز به استفاده از رنگ های خاص و جذاب دارند تبدیل شود.

تابلو فلزی مطب

تابلو فلزی مطب

امروزه مطب ها برای معرفی پزشک مورد نظر علاوه بر تابلوهای بیرونی اقدام به سفارش تابلو روی در اتاق مطب یا سردر اتاق می نمایند که معمولا جنس این نوع از تابلوها نیز استیل یا مولتی استایل می باشد که نام پزشک و تخصص وی روی آن حک شده است.

تابلو استیل برای مطب

تابلو استیل برای مطب
حروف برجسته استیل یکی دیگر از پیشنهادهای ویژه برای پزشکان است که انواع مختلفی دارد و می توان از آنها برای تابلو سردر و یا داخل مطب، به شکل بدون نور و نورپردازی شده استفاده کرد.

تابلو چشم پزشکی

تابلو چشم پزشکی

یکی از انواع  تابلوهایی که در مطب های پزشکی استفاده می شود تابلو چشم پزشکی است؛ همانطور که می دانید چشم پزشکی نیز از زیردسته های خدمات پزشکی است و تفاوتی در قوانین و انواع تابلو پزشکی ندارد.

یکی از تابلو هایی که به تابلو چشم پزشکی معروف است و پزشکانی که در حوزه بینایی فعالیت می کنند لازم است که آن را در مطب خود داشته باشند تابلو تست چشم پزشکی است.

تابلو تست چشم پزشکی که به طور تخصصی به تابلو اسنلن معروف است از نیازهای هر مرکز بینایی و چشم پزشکی است.

تابلو اسنلن یک ابزار مهم در معاینات چشمی است که برای ارزیابی میزان بینایی فرد استفاده می‌شود؛ این تابلو معمولا شامل حروف، اعداد یا نمادهایی است که در ردیف‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت مرتب شده‌اند که از این تابلو برای تشخیص و تعیین قدرت بینایی چشم‌ها استفاده می‌شود.

رایج‌ترین نوع تابلو تست چشم ‌پزشکی، چارت اسنلن (Snellen) است؛ البته در کشور ما این تابلو استفاده کمتری دارد و شما در مراجعه هایی که به چشم پزشکی داشته اید بیشتر به تابلو تست چشم پزشکی از نوع E چارت برخورد کرده اید.

این نوع تابلو شامل چندین حرف E است که در جهت‌های مختلف (بالا، پایین، چپ، راست) قرار دارد و بیشتر برای کودکان یا افرادی که نمی‌توانند حروف الفبا را بخوانند استفاده می‌شود.

تابلوهای تست چشم‌پزشکی، از جمله E چارت، معمولا از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که بسته به کاربرد و محیط استفاده، متنوع هستند.

برخی از متداول‌ترین مواد استفاده‌شده در ساخت این تابلوها عبارتند از کاغذ یا مقوا لمینت شده، پلاستیک یا  PVC، فلز یا آلومینیوم و پلکسی گلاس که با توجه به نیاز های مطب چشم پزشکی می توانید جنس تابلو مورد نظر را انتخاب کنید.

به طور کلی در انتخاب تابلو علامت های چشم پزشکی به دلیل محدودیت هایی که از لحاظ سلامت چشم بیماران و رعایت نکات پزشکی وجود دارد تنوع زیادی در دسترس نیست و این موضوع خرید تابلو چشم پزشکی را تا حدودی آسان کرده است.

البته در خرید این تابلو باید به ابعاد تابلو چشم پزشکی و جنس آن نیز توجه ویژه ای داشت چرا که قیمت تابلو چشم پزشکی با توجه به این موارد تعیین می شود.

تابلو لوگو پزشکی

برخی از پزشکان برای کلینیک خود نام و برند اختصاصی همراه با لوگو دارند که از این جهت سفارش تابلو خود را به شکل لوگو همراه با نام ثبت می کنند.

به عنوان مثال می توان لوگو یک کلینیک پزشکی را به شکل استیل برجسته همراه با روشنایی تولید کرد و داخل مطب و یا سردر مطب نصب کرد.

تابلو آزمایشگاه، رادیولوژی و سونوگرافی پزشکان

تابلو آزمایشگاه پزشکان
از دیگر مکان هایی که باید در رابطه با ساخت و نصب تابلو پزشکان در آن نام برد، آزمایشگاه ها هستند، چرا که متخصصان اصلی و مشغول به فعالیت در این مکان ها پزشکان هستند.

لازم به ذکر است که می توان برای آزمایشگاه ها انواع تابلوهای تبلیغاتی را تولید و به عنوان تابلو سردر و یا محیط داخلی نصب کرد.

قیمت تابلو پزشکی

در جدول زیر می توانید قیمت پر فروش ترین تابلوهای پزشکی را مشاهده فرمایید؛ همچنین اگر درخواست سفارش تابلوهای خاص برای کلینیک پزشکان را دارید می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

نوع تابلو روش محاسبه قیمت قیمت (تومان)
تابلو لایت باکس یک طرفه پزشکی متر محیط (دور تابلو) 2/000/000
تابلو لایت باکس دو طرفه پزشکی متر محیط (دور تابلو) 2/800/000
تابلو فلزی پزشکی هر سانتیمتر (طول*عرض) 1/100
تابلو چلنیوم پزشکی متر محیط (دور حروف) 700/000
حروف استیل پزشکی با روشنایی متر محیط (دور حروف) 900/000
تابلو پلکسی پزشکی متر محیط (دور حروف) 200/000

همانطور که مشاهده کردید قیمت تابلو پزشکی با توجه به ویژگی های آن از جمله جنس و ابعاد تابلو پزشکی متفاوت است.

تابلو دکتری (پر کاربردترین)

اگر بخواهیم بگوییم که کدام نوع از تابلو دکتری، مناسب ترین و پرفروش ترین تابلو است باید عنوان کنیم که تابلو دکتری دو طرفه از بیشترین فروش در صنعت تابلو سازی برخوردار است.

تابلو دکتری دو طرفه به دلیل قیمت مناسب، دید از دو طرف برای عابرین و همچنین استانداردهای لازم از سفارش بالایی میان پزشکان برخوردار است.

جدیدترین تابلو پزشکی

اگر بخواهیم جدیدترین تابلو دکتری را معرفی کنیم باید گفت که بسته به اینکه تابلو در محیط بیرون قرار می گیرد یا داخل، جدیدترین مدل آن متفاوت می باشد.

ولی در کل تابلوهای جدید پزشکی برای محیط بیرون تابلو چلنیوم، تابلو استیل و تابلو نئون پلاستیک، تابلو کامپوزیت و تابلو ترموود است و جدیدترین تابلو دکتری برای محیط داخل مطب، تابلو حروف استیل و تابلو حروف پلکسی می باشد.