جهان و دنیای امروزی بشر به طور قابل توجهی شامل تغییرات بوده است که می شود این تغییرات را در تمام بخش های زندگی افراد از قبیل مسکن، خودرو، دکوراسیون، مشاغل و ... مشاهده نمود که در این میان یکی از شغل هایی که شامل تحولات بسیاری بوده است، صنعت و حرفه تابلو سازی نام دارد؛ لذا در ادامه این مطلب می خواهیم به تفاوت دو متریال کاربردی به نام پلکسی و فلکسی بپردازیم.

تفاوت تابلو پلکسی و فلکسی | پلکسی گلاس و فلکسی فیس

متریال ها در تابلو سازی

تابلو سازی یک حرفه فنی است که ادغام شده و در آمیخته شده با هنر می باشد؛ ماهیت این حرفه هنری مربوط می شود به تولید و ساخت انوع تابلو های تبلیغاتی که در نهایت می توان با استفاده از آنها اقدام به تبلیغات نمود؛ و نکته مهمی که در این میان مهم بشمار می رود این است که تابلو های تبلیغاتی با استفاده از متریال های متفاوتی به مرحله ساخت می رسند؛ در واقع وجود متریال هاست که می تواند منجر به تولید تابلو های تبلیغاتی شود.
به عنوان مثال دو نوع متریال در تابلو سازی هستند که با نام های پلکسی گلاس و فلکسی فیس شناخته می شوند که برخی آنها را به ترتیب با نام پلکسی و فلکسی نیز می شناسند؛ اما نکته ای که در این میان گاها برخی از مشتریان را دچار اشتباه می کند، تفاوت میان این دو متریال است که در ادامه جهت آگاهی بیشتر به تفاوت بین آنها خواهیم پرداخت.

پلکسی گلاس | پلکسی

پلکسی گلاس | پلکسی
اگر بخواهیم تعریفی عامیانه از پلکسی گلاس داشته باشیم باید بگوییم که پلکسی گلاس یک نوع پلاستیک است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد که صنعت تابلو سازی هم یکی از آنها بشمار می رود؛ جنس پلاستیک پلکسی گلاس تقریبا سخت و البته انعطاف پذیر است که در رنگ های متفاوتی تولید می شود.
پلگسی گلاس مرغوب دارای طول عمر و دوام بسیار بالایی است که در ادامه با ذکر چند مثال با کاربرد های آن در تابلو سازی آشنا خواهیم شد؛ البته قبل از آن به توضیح فلکسی می پردازیم.

فلکسی فیس | فلکسی

فلکسی فیس | فلکسی
متریال دومی که می خواهیم به تعریف آن برسیم، فلکسی یا فلکسی فیس است؛ فلکسی فیس یک نوع پلاستیک نرم و شبیه به سفره است که قابلیت چاپ با استفاده از دستگاه چاپ روی آن وجود دارد؛ تابلویی که با استفاده از فلکسی تولید می شود تابلو فلکسی یا تابلو فلکسی فیس نام دارد که قابلیت روشنایی را نیز دارا می باشد.
نور پردازی تابلو فلکسی فیس با استفاده از مهتابی یا اس ام دی صورت می پذیرد که البته نوع بدون نور آن هم امکان پذیر است که در نهایت می تواند باعث کاهش قیمت تابلو ساخته شده باشد.

در رابطه با کاربرد فلکسی فیس در تابلو سازی باید بگوییم که فلکسی در جهت ساخت تابلو فلکسی فیس به کار می رود؛ اما در رابطه با کاربرد پلکسی گلاس در تابلو سازی باید بگوییم که پلکسی گلاس کاربرد های بسیاری دارد که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

ساخت تابلو چلنیوم با پلکسی گلاس

ساخت تابلو چلنیوم با پلکسی گلاس
یکی از کاربرد های پلکسی گلاس مربوط می شود به تولید تابلو چلنیوم که یکی از تابلو های تبلیغاتی حروف برجسته می باشد؛ تابلو چلنیوم با استفاده از دو متریال پر کاربرد تولید می شود که یکی از آنها چنلیوم و دیگری پلکسی گلاس است؛ کاربرد چنلیوم در تابلو چلنیوم به عنوان لبه کار است و کاربرد پلکسی گلاس در تولید این شکل از حروف مربوط می شود به روی حروف.
در حقیقت پلکسی گلاس باعث می شود تا رنگ حروف با توجه رنگ دلخواه مشتری باشد و همچنین این قابلیت را دارد که تابلو ساخته شده بعد از نور پردازی، نور را از خود عبور دهد.

ساخت تابلو نئون پلاستیک با پلکسی گلاس

ساخت تابلو نئون پلاستیک با پلکسی گلاس
تابلو نئون پلاستیک یک نوع دیگر از تابلو های تبلیغاتی است که در دسته حروف های برجسته قرار می گیرد و ساخت آن تماما با استفاده از پلکسی گلاس صورت می پذیرد؛ تابلو نئون پلاستیک با استفاده از اس ام دی های بلوکی نور پردازی می شود که البته این عمل در گذشته با استفاده از نئون شیشه ای انجام می گرفت و دلیل نام گذاری تابلو نئون پلاستیک هم همین مورد می باشد.
بیشترین نوع پلکسی که در تولید تابلو نئون پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد پلکسی 2/8 میل است که می توان بهترین برند های موجود حال حاضر بازار را برند های کشور تایوان نام برد.

ساخت تابلو لایت باکس با پلکسی گلاس

ساخت تابلو لایت باکس با پلکسی گلاس
تابلو لایت باکس یک تابلو تبلیغاتی دیگر است که کاربرد پلکسی گلاس در آن از مهمترین متریال ها بشمار می رود؛ استفاده از پلکسی گلاس در تابلو لایت باکس می تواند به عنوان نمای اصلی تابلو لایت باکس و یا قاب آن باشد؛ اما معمولا پلکسی گلاس از کاربردی ترین متریال ها به عنوان نمای اصلی این شکل از تابلو ها بشمار می رود که بسته به نوع تابلو لایت باکس، زخامت های مورد استفاده پلکسی گلاس در آنها نیز متفاوت می باشد.

ساخت تابلو استیل با پلکسی گلاس

ساخت تابلو استیل با پلکسی گلاس
یکی از تابلو های تبلیغاتی دیگر که می توان در تولید آن از متریال پلکسی گلاس استفاده کرد تابلو حروف برجسته استیل می باشد؛ با توجه به اینکه متریال اصلی در تابلو استیل، استیل است می توان با استفاده از پلکسی گلاس در این شکل از تابلو ها اقدام به تولید تابلو های تبلیغاتی تلفیقی نمود که دو نوع مطرح آن عبارتند ازتابلو استیل پلکسی و استیل پلاست که دلیل به کار گیری از پلکسی گلاس در آنها این است که تابلو قابلیت نور پردازی را داشته باشد؛ البته ناگفته نماند که استفاده از پلکسی در این مدل از تابلو ها علاوه بر نور پردازی، ظاهر تابلو را نیز تغییر خواهد داد و در واقع باعث زیباتر شدن و متفاوت شدن تابلو استیل خواهد بود.

قیمت تابلو پلکسی | قیمت تابلو فلکسی

قیمت تابلو پلکسی | قیمت تابلو فلکسی
حال که با تابلو فلکسی و تابلو پلکسی آشنا شدیم، می پردازیم به بحث آخر که آن هم قیمت این دو مدل از تابلو می باشد؛ به طور کلی باید گفت که متریال پلکسی گلاس نسبت به فلکسی قیمت بالاتری دارد، در حقیقت اگر هر کدام از متریال ها را با توجه به متر مربع در نظر بگیریم باید گفت که کفه ترازوی قیمت، به سمت پلکسی گلاس سنگینی می کند که مسلما این مورد تاثیر قابل توجهی در تابلو های ساخته شده با استفاده از این دو متریال خواهد داشت.