تابلو تبلیغاتی از نوع حروف فلزی یکی از تابلو هایی بشمار می رود که از کاربرد های بسیاری در تابلو سازی برخوردار است و به عنوان تابلو سردر یا محیط های داخلی شرکت ها، مراکز تجاری و مغازه ها به کار می رود که تاثیر بسزایی در رابطه با فروش محصولات مجموعه ها را نیز دارا می باشد و به روش های مختلفی تولید و عرضه می گردند که در ادامه این مطلب به جوانب مهم آن ها خواهیم پرداخت.

تابلو تبلیغاتی حروف فلزی

حروف برجسته فلزی

حروف فلزی از حروف های برجسته ای است که بیش از چندین دهه از ورود آن به صنعت تابلو سازی می گذرد و کماکان مورد استقبال و استفاده به عنوان تبلیغات محیطی قرار می گیرد. حروف برجسته فلز همانطور که از نامش مشخص است از متریال فلز یا آهن ساخته می شود و به عنوان تابلو سردر و داخل محیط به کار می رود که از مهمترین کاربرد های آن می توان به تابلو تبلیغاتی شرکتی و تابلو مغازه ها اشاره نمود. حروف برجسته فلزی به روش های متنوعی تولید می شود که قابلیت اجرا به شکل بدون نور و بانور یا نور اندریک را نیز دارد.
حروف برجسته فلزی را می توان به صورت تلفیقی نیز به مرحله تولید و اجرا رساند که از نمونه های مختلف و پر فروش آن می توان به حروف فلزی و تابلو چلنیوم و حروف فلزی و حروف نئون پلاستیک اشاره نمود.

در ادامه به مختصر اطلاعات و مزیت های حروف فلزی می پردازیم.

مراحل ساخت تابلو تبلیغاتی حروف فلزی

ساخت حروف فلزی

حروف فلزی که نوعی تابلو تبلیغاتی بشمار می رود یکی از شاخه های تابلو سازی است که تمامی مراحل ساخت آن در کارگاه تابلو سازی توسط نیرو های انسانی مجرب همراه با دستگاه ها و ابزار های مربوطه صورت می گیرد و به مرحله نصب می رسند. خط تولید حروف برجسته فلزی به این ترتیب است که ابتدا طرح مورد نظر توسط طراح انجام می گیرد و بعد از تایید مشتری با نظارت حروف ساز اصلاحات توسط طراح انجام می گیرد و به مرحله برش می رسد که برش طرح مورد نظر توسط دستگاه فایبر به کمک اپراتور دستگاه روی متریال فلز انجام می شود.

ورق های آهن به کار رفته در برش فایبر که در ساخت حروف برجسته استفاده می شوند با توجه به قطر قلم حروف در نظر گرفته می شوند که مسلما با افزایش قطر قلم حروف، ورق های به کار رفته نیز می بایست ضخیم تر باشند.
بعد از برش حروف فلزی، لبه های حروف در ضخامت های استانداردی با توجه به قطر قلم برش داده می شود و توسط حروف ساز با استفاده از ابزارهای مخصوص، به حروف برش داده شده متصل می شوند که این مراحل با استفاده از دستگاه جوش مخصوص یا قلع کاری دستی انجام می گیرد.

نورپردازی تابلو تبلیغاتی حروف فلزی

همانطور که گفتیم حروف برجسته فلزی قابلیت نور پردازی و روشنایی در جهت نمای شب را دارد که اصلاحا با عنوان حروف برجسته نور اندریک شناخته می شود. نور پردازی حروف فلزی به لطف پیشرفت تکنولوژی و همزمان با ورود لامپ های اس ام دی به بازار انجام می گیرد و معمولا استفاده از اس ام دی های بلوکی در انجام این فرایند توصیه می گردد. اس ام دی های بلوکی به دو صورت معمولی و ضد آب در بازار بفروش می رسند که نوع ضد آب آن در تولید حروف فلزی به کار می رود. بلو ک های اس ام دی در کارخانه های سازنده معمولا با استفاده از رزین ضد آب می شوند که در رنگ های متفاوتی نیز موجود می باشند.
دو رنگ پر کاربرد و پر فروش اس ام دی در صنعت تابلو سازی و تبلیغات محیطی ، اس ام دی آفتابی و سفید است که در اکثر حروف های برجسته استفاده می شود و این کاربرد در حروف برجسته فلزی نیز به وضوح قابل رویت می باشد. همچنین در مورد روشنایی نهایی اس ام دی ها در حروف فلزی باید عنوان نمود که روشنایی توسط منبع تغذیه 12 ولت و تبدیل برق شهری 220 ولت به 12 صورت می گیرد.

رنگ تابلو تبلیغاتی حروف فلزی

یکی از رنگ هایی که امروزه در بسیاری از صنایع به کار می رود، رنگ مخصوص به خودرو هاست که از ماندگاری و دوام بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد. در تابلو حروف فلزی فوق رنگ به کار رفته از نوع رنگ خودرو می باشد که البته در قسمت های مختلف حروف از دو رنگ متفاوت استفاده شده است.
از مزیت های استفاده از رنگ در ساخت حروف فلزی می توان به عدم زنگ زدگی در شرایط جوی و همچنین تولید مناسب مطابق با رنگ سازمانی مجموعه ها نام برد. تولید رنگ در حروف های فلزی بر عکس پلکسی گلاس شامل هیچ محدودیتی نمی باشد و با توجه به کد های رنگ، قابل سفارش و تولید می باشند.
رنگ آمیزی حروف های فلزی توسط پیستوله انجام می شود که در انجام رنگ آمیزی می بایست دقت کافی داشت تا در انتها شاهد خروجی مناسب تابلو تبلیغاتی باشیم. در مورد زمان خشک شدن رنگ حروف فلزی نیز باید یاد آور شد که بلافاصله بعد از رنگ آمیزی و در جهت مقاوم سازی مناسب رنگ، می بایست حروف ها را به مدت 15 دقیقه درون کوره قرار داد و بعد از 24 ساعت به مرحله نصب رساند.

انواع تابلو تبلیغاتی حروف فلزی

گفتیم که حروف برجسته فلزی را می توان به صورت تلفیقی و همراه با دیگر حروف های برجسته تولید نمود. اما دو مدل مرسوم و کاربردی این حروف برجسته، حروف برجسته فلزی نور اندریک و حروف برجسته فلزی پلکسی می باشد. ساخت حروف فلزی نور اندریک به این صورت است که بعد از تولید حروف، جهت نور پردازی می بایست اس ام دی ها در پشت حروف قرار گرفته و با فاصله ای بین 3 تا 5 سانت روی سطح مورد نظر نصب شود و در آخر توسط منبع تغذیه به مرحله روشنایی برسد و در مقابل ساخت حروف برجسته فلزی پلکسی به این صورت است که بعد از ساخت حروف فلزی، متریال پلکسی گلاس مطابق با طرح حروف فلزی توسط دستگاه لیزر برش خورده و در قسمت زیر حروف قرار می گیرد و جهت نور پردازی دقیقا مشابه با حروف فلزی نور اندریک، اس ام دی ها داخل حروف فلزی قرار گرفته و پس از روشنایی، نور اس ام دی ها به پلکسی گلاس تابیده و نمای زیبایی را پدید می آورد.