امروز و در این مطلب قصد داریم تا به توضیح یکی از انواع تابلو های تبلیغاتی که در خانواده حروف های برجسته در صنعت تابلو سازی قرار دارند بپردازیم. نام این تابلو در میان مشتریان اصطلاحا تابلو چلنیوم بک لایت است که با نام تابلو چلنیوم نور اندریک نیز شناخته می شود، لذا در ادامه به توضیح و تفسیر این نوع از تابلو تبلیغاتی خواهیم پرداخت.

تابلو چلنیوم بک لایت

حروف چنلیوم چیست؟

حروف چنلیوم چیست؟
حروف سازی یکی از بخش های مرتبط با تابلو سازی است که در حقیقت یکی از زیر شاخه های حرفه تابلو سازی نیز بشمار می رود. ساخت حروف های برجسته در تابلو سازی در انواع مختلف و متفاوتی صورت می گیرد که یکی از آنها حروف برجسته ای به نام حروف چنلیوم نام دارد که اکثر مشتریان آن را با نام حروف چلنیوم یا تابلو چلنیوم می شناسند.
متریال اصلی در تولید حروف چلنیوم یک نوع آلومینیوم است که چنلیوم نام دارد و در رنگ بندی های مختلفی نیز تولید می شود.
دیگر متریال هایی که در ساخت حروف چنلیوم مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از پلکسی گلاس، پی وی سی و اس ام دی های بلوکی که کاربرد آنها به این صورت است که پلکسی گلاس به عنوان روی کار حروف، پی وی سی به عنوان زیر کار و اس ام دی ها به عنوان روشنایی حروف مورد استفاده قرار می گیرند و کاربرد چنلیوم هم در ساخت حروف چلنیوم به عنوان لبه حروف می باشد.
جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با تابلو چلنیوم و انواع آن و همچنین اطلاعات کلی در رابطه با این نوع از حروف برجسته می توانیم به مطلبی تحت عنوان تابلو چلنیوم مراجعه نماییم.


حروف چنلیوم بک لایت یا نور اندریک؟

حروف چنلیوم بک لایت یا نور اندریک؟
معنی و مفهوم کلمه بک لایت در تابلو سازی و ساخت حروف های برجسته یعنی نور از پشت. که در رابطه با حروف های برجسته باید گفت که بعد از ساخت انواع حروف برجسته، اقدام به نور پردازی و روشنایی از قسمت پشت حروف شود.
در ساخت حروف های برجسته پشت نور دار علاوه بر نام بک لایت نام دیگری مطرح است که اصطلاحا نور اندریک نامیده می شود؛ برخی از حروف های نور اندریک عبارتند از حروف استیل نور اندریک، حروف فلزی نور اندریک، حروف نئون پلاستیک نور اندریک و حروف چلنیوم نور اندریک که برخی آن را با نام تابلو چلنیوم بک لایت نیز می شناسند.

روش ساخت تابلو چلنیوم بک لایت

روش ساخت تابلو چلنیوم بک لایت
در رابطه با روش ساخت حروف چلنیوم بک لایت یا همان حروف چلنیوم پشت نور دار باید گفت که تمامی مراحل ساخت این شکل از حروف برجسته دقیقا مشابه ساخت حروف چنلیوم معمولی یا ساده است و تنها تفاوت در ساخت آن این است که بعد از اینکه مراحل تولید حروف چنلیوم به پایان رسید، اقدام به نصب اس ام دی های بلوکی در قسمت پشت حروف چنلیوم می گردد.
بعد از اینکه اس ام دی ها بلوکی در قسمت پشت تابلو قرار داده شد می بایست حروف چلنیوم با استفاده از پایه های فلزی روی سطح یا زمینه مورد نظر که معمولا از جنس کامپوزیت، چوب، سنگ و ... هستند نصب شود که به این صورت بعد از نصب حروف چلنیوم شاهد نور پردازی در قسمت پشت حروف به شکل یه هاله نور خواهیم بود.


انواع تابلو چنلیوم بک لایت

انواع تابلو چنلیوم بک لایت
تابلو های چلنیوم همانند دیگر تابلو های تبلیغاتی و دیگر حروف های برجسته در انواع مختلفی قابل ساخت هستند که این موضوع در مورد تابلو چلنیوم بک لایت نیز صدق می کند؛ لذا در ادامه جهت آشنایی بیشتر با این موضوع، به توضیح چند نوع از تابلو های چلنیوم بک لایت خواهیم پرداخت.

تابلو چلنیوم بک لایت پانچ

تابلو چلنیوم بک لایت پانچ
در رابطه با ساخت تابلو چلنیوم گفتیم که این نوع از تابلو که از حروف های برجسته بشمار می رود با استفاده از چنلیوم، پلکسی گلاس، پی وی سی و اس ام دی بلوکی ساخته می شود و این مورد را هم گفتیم که تابلو های چلنیوم در انوع مختلفی هم قابل تولید هستند؛ یکی از انواع تابلو چلنیوم در تابلو سازی مربوط می شود به تابلو چلنیوم پانچ که منظور از پانچ در حروف سازی یعنی ایجاد اشکال مختلف روی حروف یا کناره های حروف که این اشکال می توانند به صورت دایره، بیضی، مستطیل، ستاره و ... باشند.
هدف از ایجاد پانچ در حروف چنلیوم این است که بعد از ساخت، شاهد نور پردازی متفاوتی در حروف باشیم که یکی از انواع حروف های پانچ در تابلو سازی نیز مربوط می شود به حروف چلنیوم بک لایت.
ظاهر حروف چلنیوم بک لایت پانچ به این صورت است که نور پردازی حروف علاوه بر اینکه از قسمت پشت انجام می شود می تواند از لبه حروف که چنلیوم است و یا روی حروف که پلکسی گلاس است نیز صورت پذیرد که دلیل این موارد هم مستقیما مربوط می شود به پانچ های موجود روی لبه چنلیوم و پلکسی گلاس.

تابلو چلنیوم بک لایت پلکسی دوبل

تابلو چلنیوم بک لایت پلکسی دوبل
منظور از ساخت تابلو چلنیوم پلکسی دوبل یعنی اینکه در تولید حروف چلنیوم از دو رنگ پلکسی گلاس استفاده شود که این مورد باعث می شود بعد از ساخت حروف چنلیوم شاهد دو رنگ متفاوت پلکسی گلاس باشیم؛ نکته ای هم که مربوط می شود به این مطلب این است که می توانیم تابلو چلنیوم پلکسی دوبل را از قسمت پشت نیز نور پردازی نماییم که در نهایت نام این تابلو، حروف چلنیوم بک لایت پلکسی دوبل خواهد بود.

تابلو چلنیوم بک لایت هفت رنگ

تابلو چلنیوم بک لایت هفت رنگ
اس ام دی های بلوکی که در تولید تابلو های چلنیوم مورد استفاده قرار می گیرند در رنگ های مختلفی در بازار موجود هستند که یکی از آنها اس ام دی های هفت رنگ می باشند؛ استفاده از اس ام دی های هفت رنگ در تابلو چلنیوم بک لایت می تواند در تولید یک حروف چنلیوم متفاوت، نقشی موثر داشته باشد که در نهایت این مدل از حروف را تابلو چلنیوم بک لایت هفت رنگ می نامند.


قیمت تابلو چلنیوم بک لایت

قیمت تابلو چلنیوم بک لایت
در آخر می پردازیم به قیمت تابلو چلنیوم بک لایت یا همان تابلو چلنیوم نور اندریک؛ در رابطه با قیمت گذاری این حروف برجسته باید گفت که دو اصل مهم در قیمت گذاری آن مطرح است که آن هم مربوط می شود به نوع حروف و نوع متریال به کار رفته در حروف؛ به عنوان مثال ساخت حروف چلنیوم بک لایت پلکسی دوبل قیمت بالاتری نسبت به نوع ساده حروف چلنیوم خواهد داشت و یا در مبحث متریال؛ به عنوان مثال استفاده از پلکسی گلاس با برند معتبر نسبت به استفاده از پلکسی متفرقه می تواند قیمت تابلو چلنیوم را افزایش دهد.
در آخر هم باید گفت که قیمت تمامی حروف های چلنیوم با توجه به متر محیط و با توجه به نرخ مصوب اتحادیه تابلو سازی محاسبه می شود.