تابلو های تبلیغاتی در حرفه تابلو سازی در انواع مختلفی تولید می شوند و در حقیقت تنوع ساخت در آنها بسیار بالاست و با توجه به اینکه ماهیت تابلو های تبلیغاتی، تبلیغ و برند سازی مشاغل و اصناف مختلف است، می بایست تولید و ساخت آنها را به دست متخصصین مجرب سپرد تا در نهایت تابلو ساخته شده بازدهی و جذب مشتری بیشتری را داشته باشد.

تابلو نئون یا تابلو ال ای دی؟

در این مطلب قصد داریم تا به چند سوال پر تکرار مشتریان در رابطه با دو مدل از تابلو های تبلیغاتی به نام تابلو نئون و تابلو ال ای دی بپردازیم و در پاسخ به سوال های زیر به یک جمع بندی کلی دست یابیم.

تابلو نئون چیست؟

در همین ابتدا باید گفت که به طور کلی تابلو نئون به دو نوع تقسیم بندی می شود که یکی از آنها نئون شیشه ای است و نوع جدید آن که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد تابلو نئون فلکسی نام دارد.

تابلو نئون شیشه ای

تابلو نئون شیشه ای
تابلو نئون شیشه ای همانطور که از نامش مشخص است از جنس شیشه می باشد و ساخت آن با استفاده از لوله های شیشه ای انجام می شود. ساخت این مدل از تابلو نئون به این شکل است که لوله های شیشه ای را مطابق با طرح و با استفاده از حرارت خم می کنند و در مرحله بعد اقدام به نصب الکترود در دو سمت شیشه می شود و در نهایت با استفاده از دستگاه الکترو پمپ اقدام به وارد کردن گاز نئون در لوله های شیشه ای و در نهایت روشنایی نئون می شود.

تابلو نئون فلکسی

تابلو نئون فلکسی
تابلو نئون فلکسی نسل جدیدی از تابلو نئون است که تفاوت بارز آن با تابلو نئون شیشه ای نوع متریال آن است که به جای استفاده از شیشه، یک نوع پلاستیک نرم و انعطاف پذیر در تولید آن به کار می رود؛ نئون فلکسی به این صورت تولید می شود که در ابتدا دو قالب پلاستیکی ساخته می شود و بعد از آن ریسه های ال ای دی درون یکی از قالب ها قرار داده شده و در آخر قالب دیگر روی قالبی که ال ای دی درون آن قرار گرفته است چسبانده می شود.

تابلو ال ای دی ثابت

تابلو ال ای دی ثابت
تابلو ال ای دی در انواع مختلفی ساخته می شود که مرسوم ترین آنها عبارتند از تابلو ال ای دی روان و تابلو ای ای دی ثابت که در اینجا منظور و هدف ما تابلو ال ای دی ثابت و مقایسه آن با تابلو نئون است.
تابلو ال ای دی ثابت یکی از تابلو های تبلیغاتی است که در زمان ورودش به حرفه تابلو سازی ظاهری شبیه به تابلو نئون را داشت و در حقیقت یک الگو برداری از تابلو نئون بشمار می رفت؛ این نوع از تابلو تبلیغاتی با استفاده از دیود های ال ای دی ساخته می شود که قطر هر کدام از آنها به طور معمول 5 میلیمتر است.
ساخت تابلو ال ای دی ثابت به این صورت است که با استفاده از دستگاه لیزر اقدام به سوراخ کاری متریال پلکسی گلاس یا فیبر می شود و در نهایت ال ای دی ها روی پلکسی یا فیبر مونتاژ و سیم کشی می شود.

تابلو نئون بهتر است یا تابلو ال ای دی؟

تابلو نئون بهتر است یا تابلو ال ای دی؟
تا این بخش از مطلب با تابلو های نئون شیشه ای، نئون فلکسی و تابلو ال ای دی آشنا شدیم و در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که کدام یک از این تابلو ها می توانند انتخاب بهتر و مناسبت تری در جهت یک تابلو تبلیغاتی باشند؛ لذا از این جهت باید به چند نکته و سوال توجه داشته باشیم که در ادامه با در نظر داشتن آنها به یک جمع بندی کلی و مفید دست خواهیم یافت.

طول عمر و دوام تابلو نئون و تابلو ال ای دی

طول عمر و دوام تابلو نئون و تابلو ال ای دی
دوام و ماندگاری تابلو های تبلیغاتی یکی از مباحث مهمی است که بر کسی پوشیده نیست که این مسئله در رابطه با تابلو های نئون و ال ای دی هم صدق می کند؛ اگر بخواهیم در رابطه با دوام و ماندگاری این دو نوع تابلو توضیحاتی ارائه دهیم باید گفت که یکی از اصلی ترین موارد در دوام و طول عمر آنها بر می گردد به نوع برند و کیفیت آنها که مسلما تولیدات شرکت های مطرح و بنام می تواند تاثیر قابل توجهی در دوام و ماندگاری این تابلو ها داشته باشد.
مورد دیگری که می بایست در جهت طول عمر تابلو ال ای دی و تابلو نئون عنوان کنیم نوع ساخت آنهاست؛ به عنوان مثال اگر قرار بر این باشد که تابلو ها در محیط های بیرونی قرار گیرند می توان برای آنها قاب در نظر گرفت که مسلما استفاده از قاب می تواند تابلو ها را در برابر شرایط مختلف جوی محافظت نماید؛ اما به طور کلی می توان گفت که هر دو نوع از تابلو از دوام و ماندگاری یکسانی برخوردار هستند.

زیبایی و تنوع رنگ تابلو نئون و تابلو ال ای دی

زیبایی و تنوع رنگ تابلو نئون و تابلو ال ای دی
از نظر زیبایی باید گفت که زیبایی تابلو ال ای دی و تابلو نئون مربوط می شود به نوع سلیقه افراد؛ اما از نظر تنوع رنگ باید این نکته را یادآور شد که تنوع رنگ تابلو نئون فلکسی و تابلو نئون شیشه ای نسبت به تابلو ال ای دی بسیار بالاتر است.

قیمت تابلو نئون و تابلو ال ای دی

قیمت تابلو نئون و تابلو ال ای دی
قیمت گذاری روی تابلو نئون شیشه ای، تابلو نئون فلکسی و تابلو ال ای دی معمولا به صورت متر محیط انجام می شود، البته برخی از سازندگان تابلو ال ای دی ثابت اقدام به قیمت گذاری به صورت تعداد ال ای دی مصرفی هم دارند که این روش از قیمت گذاری هم می تواند بسیار صحیح باشد.
نکته دیگری که در قیمت گذاری می تواند بسیار تاثیر گذار باشد نوع متریال مصرفی در تولید تابلو های فوق است؛ به عنوان مثال مونتاژ تابلو ال ای دی ثابت روی پلکسی نسبت به مونتاژ روی فیبر می تواند قیمت تابلو را افزایش دهد و یا در مثال دیگر مونتاژ نئون فلکسی روی پلکسی گلاس 10 میل می تواند قیمت تابلو را نسبت به مونتاژ روی پلکسی 3 میل و یا پی وی سی افزایش دهد.
در آخر و در یک نتیجه گیری کلی باید این نکته را عنوان کرد که بهتر بودن و انتخاب صحیح تابلو های فوق مربوط می شود به مکان مورد استفاده تابلو، بودجه در نظر گرفته شده تابلو، نوع رنگ تابلو و مواردی دیگر که پیشنهاد می شود قبل از اقدام به سفارش تابلو از نظرات کارشناسی مجموعه ها و شرکت های تابلو سازی بهره مند بود.