صنعت رو به پیشرفت تابلو سازی امروزه در تمام دنیا قابل توجه افراد مختلف قرار گرفته است که از جمله مهمترین آنها را می توانیم مدیران و صاحبان کسب و کارها عنوان کنیم، لذا مدیران هر کسب و کاری به این موضوع کاملا آگاه هستند که تبلیغات محیطی که توسط تابلو سازان انجام می گیرد می تواند تاثیر مفید و موثری بر کسب و کارشان داشته باشد.

چاپ فلت بد و کاربرد آن در تابلو سازی


شاید بتوان یکی از عمده ترین دلایل توجه و جلب نظر افراد و صاحبان مشاغل به صنعت تابلو سازی را وجود علم و پیشرفت تکنولوژی در این صنعت نام برد که می توان از مهمترین آنها تولید انواع ماشین آلات صنعتی از قبیل دستگاه های لیزر، دستگاه های سی ان سی، دستگاه های حروف سازی، دستگاه های چاپ و انواع دیگر ماشین آلات مربوط به تابلو سازی را عنوان نمود.

چاپ فلت بد چیست؟

چاپ فلت بد چیست؟
صنعت چاپ به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شود که یکی از آنها چاپ فلت بد است که به لاتین flatbed printing نوشته می شود و معنی آن (چاپ روی سطح های صاف) است؛ چاپ فلت بد با استفاده از دستگاه چاپ دیجیتالی انجام می شود و همانطور که گفتیم این روش از چاپ روی سطوح صاف انجام می گیرد که برخی از آنها عبارتند از چاپ روی پلاستیک، سنگ، شیشه، کاغذ، پارچه، چوب، استیل، آلومینیوم، پی وی سی و ...
نکته دیگری هم که باید در رابطه با چاپ فلت بد یادآور شد این است که چاپ فلت بد به جهت خشک شدن سریع از اشعه فرابنفش بهره می گیرد که این مورد از مزیت های چاپ فلت بد بشمار می رود.

دستگاه چاپ فلت بد چیست؟

دستگاه چاپ فلت بد چیست؟
گفتیم که صنعت چاپ دسته بندی ها و زیر شاخه های متفاوتی دارد که امروزه این دسته بندی ها همراه شده اند با پیشرفت در تکنولوژی و ظهور دستگاه ها و ماشین آلات مدرن در صنعت چاپ که یکی از کاربردی ترین آنها دستگاه چاپ فلت بد یا flatbed printer است.
دستگاه چاپ فلت بد دستگاهی است که دارای یک صفحه تخت است و روی آن صفحه هدهای دستگاه قرار گرفته اند؛ عملکرد چاپ در این دستگاه به این صورت است که اجسام صاف روی صفحه ای تخت که مربوط به دستگاه است قرار داده می شوند و بعد از آن هدهای دستگاه با توجه به پیام ارسالی از کامپیوتر مبادرت به چاپ مورد نظر روی جسم صاف مورد نظر می نمایند که این چاپ توسط پاشش جوهر روی سطوح توسط هدها می باشد.
حرکت هدهای روی دستگاه به صورت X و Y صورت می گیرد که با توجه به این موضوع می توانیم شاهد چاپ یکدست روی تمام سطوح باشیم؛ همچنین هدهای این دستگاه قابلیت چاپ روی سطوح تا ضخامت 22 سانتیمتر را نیز دارند و دلیل این موضوع نیز ارتفاع پذیری هدها می باشد.

کاربرد دستگاه چاپ فلت بد در تابلو سازی

کاربرد دستگاه چاپ فلت بد در تابلو سازی
تا این قسمت از مطلب با چاپ فلت بد و دستگاه چاپ فلت بد آشنا شدیم و گفتیم که این دستگاه یکی از دستگاه هایی است که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد؛ نکته دیگری که می خواهیم به آن بپردازیم کاربرد دستگاه چاپ فلت بد در تابلو سازی است.
اگر بخواهیم تابلو سازی را تعریف کنیم باید بگوییم که تابلو سازی به حرفه و شغلی گفته می شود که افراد و متخصصان مشغول در این صنف مبادرت به تولید و ساخت انواع تابلو های تبلیغاتی دارند که ساخت و نصب این تابلو ها با استفاده از ابزارها، متریال ها و دستگاه های متفاوتی صورت می پذیرد.
برخی از دستگاه های چاپ در تابلو سازی هستند که از کاربرد بسیاری در این حرفه برخوردارند که یکی از آنها دستگاه چاپ فلت بد می باشد که در ادامه به دو نوع از تابلو های تبلیغاتی که می توانند در تولید از این دستگاه بهرمند باشند خواهیم پرداخت.

تابلو لایت باکس و چاپ فلت بد

تابلو لایت باکس و چاپ فلت بد
در موضوعی تحت عنوان تابلو لایت باکس به تعریف این مدل از تابلو تبلیغاتی پرداختیم و گفتیم که تابلو لایت باکس به تابلویی گفته می شود که به شکل یک جعبه ساخته می شود و از داخل با با استفاده از لامپ های اس ام دی نور پردازی می شود.
در رابطه با چاپ لایت باکس نیز گفتیم که چاپ لایت باکس با استفاده از انواع متریال های چاپی صورت می گیرد که در اینجا باید عنوان کنیم که یکی از جدیدترین و به روز ترین چاپها در تولید تابلو های لایت باکس مربوط می شود به چاپ فلت بد؛ چاپ فلت بد در ساخت تابلو لایت باکس می تواند روی پارچه، بک لایت، پلکسی و مواردی مشابه انجام گیرد که مسلما دلیل این امر نیز مربوط می شود به اینکه این نوع از متریال ها قابلیت ثابت ماندن به شکل تخت روی دستگاه فلت بد را خواهند داشت.

حروف برجسته و چاپ فلت بد

حروف برجسته و چاپ فلت بد
حروف های برجسته در عصر نوین تابلو سازی از پر تقاضا ترین و پر فروش ترین تابلو های تبلیغاتی بشمار می روند که در انواع مختلفی مانند حروف استیل، حروف چنلیوم، حروف نئون پلاستیک، حروف وکیوم و ... تولید می شوند که هر کدام از آنها نیز خود در انواع متفاوت دیگر قابل ساخت می باشند.
یکی از نمونه هایی که در تولید تمام حروف های نام برده شده قابل اجرا می باشد، نمونه چاپ روی حروف است که یکی از بهترینهای آن چاپ فلت بد روی حروف است.
چاپ فلت بد روی حروف می بایست قبل از ساخت حروف صورت پذیرد به عنوان مثال اگر قصد بر ساختن حروف چنلیوم باشد می بایست قبل از برش پلکسی، چاپ روی پلکسی انجام شود و یا در مثال دیگر اگر قرار بر تولید حروف استیل باشد می بایست قبل از ساخت، چاپ فلت بد روی ورق استیل انجام گیرد.

مزایای چاپ فلت بد

مزایای چاپ فلت بد
چاپ فلت بد از مزیت های بسیاری برخوردار است که در ادامه به طور مختصر عناوین مهم آنها را نام می بریم.

چاپ به شکل صاف و برجسته

چاپ روی سطوح صاف تا ضخامت 22 سانتیمتر

بهره گیری از اشعه فرا بنفش در جهت خشک شدن چاپ

چاپ روی اجسام منحنی (انحنا می بایست زیر 1 سانتیمتر باشد)