امروزه و در دهه های اخیر، حرفه تابلو سازی به یکی از صنایع پیشرفته و نوآور در جهان تبدیل شده است که خلاقیت ها و نوآوری ها در کشور ایران نیز بر همگان آشکار و واضح است؛ به طوری که می توان ایران را در ساخت و تولید انواع تابلو های مدرن تبلیغاتی از سردمداران تبلیغات محیطی در دنیا عنوان کرد.

جدیدترین حروف های برجسته


از نشانه های تابلو سازی مدرن در ایران که این کشور را به قطبی از خلاقیت و ایده سازی تبدیل نموده است می توان به هنر حروف سازی اشاره نمود که در ادامه این مطلب قصد داریم به چند نوع از جدیدترین حروف های برجسته که با متریال های متفاوتی ساخته می شوند بپردازیم.

حروف چلنیوم پانچ

حروف چلنیوم پانچ

تابلو چلنیوم یکی از تابلو های حروف برجسته است که خواهان بسیاری در تبلیغات محیطی دارد. این نوع حروف که قابلیت های نور پردازی و روشنایی را دارد از مزیت های بالایی برخوردار است که ساخت و تولید آن به روش ها و انواع مختلف یکی از این مزیت ها و محاسنش بشمار می رود که در ادامه به توضیح و نمونه ای مدرن از آن تحت عنوان و نام حروف چلنیوم پانچ جهت آگاهی و تفهیم بیشتر خواهیم پرداخت.
حروف چلنیوم پانچ از جدیدترین حروف های چلنیوم در تابلو سازی است که همانند دیگر حروف های برجسته چلنیوم ساخته می شود و متریال های به کار رفته در آن با دیگر نمونه های حروف چلنیوم یکسان می باشد.
اما مهمترین و تنها تفاوت چلنیوم پانچ با دیگر مدل های چلنیوم ایجاد اشکال متفاوتی روی پلکسی گلاس و لبه چنلیوم است که معمولا این اشکال به صورت دایره و یا ستاره طراحی می شود.
ایجاد پانچ در حروف چلنیوم باعث می شود که عبور کنندگان از کنار تابلو، حروف برجسته را به صورت کهکشانی و حالتی چشمک زن ببینید که مسلما اگر پانچ ها روی پلکسی باشند نمای اصلی حروف به حالت چشمک زن خواهند بود و اگر در لبه حروف باشد شاهد این اتفاق در لبه چنلیوم خواهیم بود.
نکته مهم دیگری که می بایست در مورد این نوع از حروف چلنیوم عنوان نمود این است که می توان چلنیوم پانچ را در انواع متفاوتی اجرا نمود که برخی از آنها عبارتند از حروف چلنیوم پانچ پلکسی دوبل، حروف چلنیوم پانچ فول کالر، حروف چلنیوم پانچ هفت رنگ و تلفیق حروف چنلیوم با دیگر حروف های برجسته.


حروف فلزی لاس وگاسی

حروف فلزی لاس وگاسی

حروف فلزی در تابلو سازی بیش از 70 دهه است که ورود نموده است و کماکان مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از تابلو تبلیغاتی که در دسته حروف های برجسته قرار داده می شود با استفاده از متریال فلز ساخته می شود که در ادامه به ساخت و تولید یکی از مدرن ترین آنها تحت نام حروف لاسوگاسی خواهی پرداخت.

در ابتدا باید بگوییم که تابلو لاسوگاسی به حروف هایی گفته می شود که بعد از ساخت توسط لامپ های نئون، فلامنتی، حبابی شیشه ای و رنگی مورد نور پردازی قرار می گیرند که معمولا ولتاژ آنها 220 یا 12 ولت می باشد. حروف لاس وگاسی در انواع مختلف و با استفاده از متریال هایی مانند استیل و پلکسی گلاس ساخته می شود که البته در این مبحث مقصود و هدف ما ساخت حروف برجسته لاسوگاسی از جنس آهن خواهد بود.
ساخت حروف برجسته لاسوگاسی آهنی به این صورت است که بعد از ساخت حروف، لامپ های فلامنتی یا انواع دیگر لامپ درون حروف قرار داده می شود و بعد مبادرت به سیم کشی و نصب کار می گردد که در نهایت شاهد تابلویی مدرن و جدید همراه با نمای متفاوت و نوستالژی، همانند شهر لاس وگاس قدیم که به نور پردازی معروف است خواهیم بود.

 

حروف برجسته لبه سوئدی

حروف برجسته لبه سوئدی

حروف لبه سوئدی که از دیگر حروف های برجسته در تابلو سازی بشمار می رود که از مدرن ترین و جدیدترین تابلوهای تبلیغاتی سال های اخیر است و همانند حروف برجسته چلنیوم با استفاده از پلکسی گلاس و نوعی لبه آلومینیومی که همان لبه سوئدی نام دارد ساخته می شود که نور پردازی و روشنایی آن نیز مشابه چلنیوم با استفاده از اس ام دی انجام می گیرد.
تنها تفاوت و خلاقیت در حروف لبه سوئدی که در عین سادگی یکی از چالش های نو در تابلو سازی است، مماس بودن لبه حروف با پلکسی گلاس است که این مورد دقیقا بر خلاف حروف چنلیوم است که پلکسی گلاس کمی داخل تر از لبه کار قرار می گیرد.
همین تفاوت و در عین حال زیبایی تابلو حروف لبه سوئدی است که باعث وجه تمایز آن با دیگر حروف های برجسته می باشد و استقبال از این حروف را روز به روز میان مشتریان افزایش داده است. از کاربردهای حروف لبه سوئدی می توان به مواردی مانند محیط داخلی شرکت ها، کلینیک های پزشکی، متروها، فرودگاه ها و همچنین سردر مغازه ها و اماکن تجاری دیگر اشاره نمود.

 

حروف استیل و حروف نئون پلاستیک

حروف استیل و حروف نئون پلاستیک

حروف استیل هم مانند حروف برجسته چلنیوم در انواع مختلفی ساخته می شود که برخی از آنها با نام های حروف استیل پانچ، حروف استیل و پلکسی، حروف استیل نور اندریک و حروف استیل رینگی شناخته می شوند. البته ساخت و تولید حروف های استیل تنها به نام های عنوان شده ختم نمی شود و می توان این مدل از تابلو را به شکل ها و تلفیق های دیگری نیز به مرحله تولید رساند.
به عنوان مثال یکی از مدل ها و انواع تابلو استیل که به شکل برجسته ساخته می شود، ساخت تابلو استیل و تلفیق آن با حروف نئون پلاستیک می باشد به این صورت که حروف نئون پلاستیک و حروف استیل به شکل مجزا ساخته شده و در آخر حروف ساخته شده استیل همانطور که در تصویر فوق قابل مشاهده است روی پلکسی گلاس قرار داده می شود.
در این مطلب با چهار نوع از حروف های برجسته جدید آشنا شدیم و در آخر باید گفت که حرفه و صنعت تابلو سازی با توجه به اینکه ایده پردازی و نوآوری در آن از مهمترین عوامل در تولید بشمار می رود همه روزه در حال پیشرفت است که مجموعه های تابلو سازی با کمی خلاقیت می توانند در تولید آثاری زیبا و هنری مفید واقع شوند.