امروزه دنیای تبلیغات با توجه به پیشرفت عظیم صنایع و تکنولوژی به سرعت رو به پیشرفت و تغییر و تحول می باشد به صورتی که ایده پردازی و نوآوری در تولید محصولات و خدمات مشاغل مختلف، کمتر با محدودیت ها روبرو است و مدیران مشاغل و مجموعه ها می توانند تولیدات خود را هر چه بهینه تر به مشتریان ارائه نمایند که صنعت تابلو سازی نیز خارج از این موضوع نخواهد بود و متناسب با تغییر و تحولات رو به پیشرفت می باشد.

تابلو لایت باکس آلومینیومی

تبلیغات یکی از راه های ارتباطی در جهت معرفی کسب و کارها به مخاطبان یا مشتریان بشمار می رود که دارای زیر شاخه های صنفی مربوط به خود می باشد. در واقع باید گفت که حرفه های متعددی در دنیا و کشور ها وجود دارند که در رابطه با تبلیغات فعالیت دارند که می توان به حرفه هایی مانند تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات روزنامه ای، تبلیغات پیامکی، تبلیغات اینترنتی و بسیاری دیگر از موارد اشاره نمود که یکی از مهمترین راه های تبلیغاتی، تبلیغات محیطی و تابلو سازی است که با ساخت انواع تابلو های تبلیغاتی مانند تابلو ال ای دی، تابلو نئون، تابلو چلنیوم و تابلو لایت باکس در معرفی مجموعه ها به مشتریان فعال می باشد. در ادامه مطلب با توضیحاتی در مورد تابلو لایت باکس آلومینیومی که یکی از انواع تابلو های لایت باکس است با ما همراه باشید.

لایت باکس چیست

لایت باکس به جعبه هایی گفته می شود که با استفاده از متریال های مختلف مانند آلومینیوم، چوب، پلکسی، چنلیوم و ... ساخته می شود و قابلیت نور پردازی و روشنایی را نیز دارد. متریال های به کار رفته در لایت باکس مشخص کننده ماهیت لایت باکس و نام گذاری آن می باشد.
لایت باکس ها دارای کاربرد هایی مانند قاب عکس، دکوراسیون و تبلیغات هستند که بعد از ساخت فریم توسط متریال های چاپی مانند استیکر و روشنایی مهتابی و اس ام دی تکمیل شده و مورد استفاده قرار می گیرند. در مورد روشنایی لایت باکس ها باید عنوان کرد که در صورت کاربرد مهتابی، روشنایی توسط برق شهری 220 ولت صورت می گیرد و در صورت به کار گیری از اس ام دی ها، معمولا روشنایی توسط منبع تغذیه 12 ولت انجام می شود.

لایت باکس آلومینیومی

لایت باکس آلومینیومی
آلومینیوم از عناصر شیمیایی است که با عدد 13 اتمی و همچنین نماد شیمیایی AL نشان داده می شود و در دسته فلز های نرم قرار می گیرد. آلومینیوم بعد از سیلیکن و عنصر اکسیژن از فراوان ترین نوع فلز در کره زمین می باشد. آلومینیوم در صنعت تابلو سازی نیز یکی از کاربردی ترین متریال ها بشمار می رود که از کاربرد های آن می توان به تولید حروف برجسته چنلیوم که نوعی آلومینیوم است و همچنین تابلو های لایت باکس که در انواع متفاوتی تولید می شوند اشاره نمود.
همانطور که گفتیم کاربرد آلومینیوم در ساخت تابلو لایت باکس، فریم یا چهار چوب تابلو است که به شکل های مختلفی تولید می شوند و هر کدام از آنها در ساخت انواع تابلو لایت باکس به کار می روند. به عنوان مثال، فریم تابلو لایت باکس آلومینیومی با فریم تابلو لایت باکس فریم لس یا اسنپ فریم از نظر ظاهر، ابعاد و ضخامت متفاوت می باشد و هر کدام مناسب فضای مربوط به خود هستند.
یکی از اولین مدل های لایت باکس که می توان از آن به عنوان ریشه و پیدایش تابلو لایت باکس نیز نام برد، تابلو لایت باکس آلومینیومی است که با استفاده از فریم مربوط به خود که از جنس آلومینیوم می باشد ساخته می شود. تابلو لایت باکس آلومینیومی دارای ضخامتی بین 7 تا 10 سانتیمتر است که با توجه به ابعاد لایت باکس ضخامت آن در نظر گرفته می شود. در مورد ابعاد ساخت این نوع از تابلو باید عنوان کرد که ساخت لایت باکس آلومینیومی تا ابعاد 120 در 180 هیچ محدودیتی نخواهد داشت و در صورت ساخت در ابعاد بزرگتر می بایست تابلو به 2 قسمت یا بیشتر تقسیم شود.

کاربرد لایت باکس آلومینیومی

تمام تابلو های تبلیغاتی امروزه متناسب با نوع سفارش مشتری در فضاهای مربوطه نصب می شوند که این فضاها می توانند شامل محیط های داخلی و محیط های بیرونی و در معرض شرایط مختلف جوی باشند که در صورت به کارگیری آنها در محیط های خارجی می بایست سفارش متناسب با فضای خارجی ثبت گردد.
تابلو لایت باکس آلومینیومی یکی از موارد تبلیغاتی است که از مزیت های آن می توان به کاربرد داخلی و بیرونی اشاره نمود. در واقع تابلو لایت باکس آلومینیومی را می توان به دو شکل معمولی و ضد آب تولید نمود به طوری که دارای دوام و ماندگاری بالایی در شرایط مختلف جوی باشند.
از کاربرد های لایت باکس آلومینیومی علاوه بر موارد تزئینی مانند آتلیه ها و دکوراسیون می توان به موارد تبلیغاتی و کاربرد در محیط های مختلفی اشاره داشت که عبارتند از ساخت لایت باکس در مترو، بیمارستان، ترمینال، فرودگاه، ایستگاه های اتوبوس، شرکت های دولتی و خصوصی، مطب ها و کلینک ها، داروخانه، بانک، پاساژ، مغازه و بسیاری دیگر از اماکن تجاری، خصوصی و دولتی

مراحل ساخت لایت باکس آلومینیومی

مراحل ساخت لایت باکس آلومینیومی
بعد از ساخت فریم آلومینیومی تابلو لایت باکس که مونتاژ آن در کارگاه تابلو سازی صورت می پذیرد، نوبت به چاپ تابلو و نور پردازی آن می رسد. چاپ تابلو لایت باکس آلومینیومی به دو شکل معمول و کاربردی انجام می گیرد که یکی از آنها چاپ روی متریال بک لایت و دیگری چاپ روی متریال استیکر است.
چاپ تصویر یا متن روی بک لایت به این صورت است که بعد از چاپ، بک لایت روی پلکسی گلاس قرار می گیرد و جهت محافظت از چاپ، پلکسی دیگر از نوع شیشه ای روی چاپ قرار گرفته و درون فریم لایت باکس قرار داده می شود.
نوع دوم که از پر کاربرد ترین نوع چاپ در لایت باکس آلومینیومی است، چاپ روی استیکر است به این صورت که بعد از چاپ، استیکر روی ورق پلکسی چسبانده می شود و درون فریم آلومینیومی قرار می گیرد. چاپ استیکر لایت باکس نیز به دو شکل معمول انجام می گیرد. یکی چاپ روی استیکر شیشه ای و نصب روی پلکسی گلاس شیری و دیگری چاپ روی استیکر شیری و نصب آن روی پلکسی گلاس شیشه ای.
در مورد روشنایی تابلو لایت باکس آلومینیومی نیز باید به یاد داشت که همانطور که عنوان کردیم نور پردازی تابلو لایت باکس آلومینیومی توسط لامپ مهمتابی و اس ام دی های بلوکی یا خطی انجام می گیرد که معمول ترین و کاربردی ترین نوع آن، نور پردازی با لامپ های اس ام دی می باشد. از مزایای نور پردازی توسط اس ام دی ها می توان به مواردی مانند نور پردازی یکدست، مصرف برق پایین، برق 12 ولت و همچنین طول عمر و دوام بالا اشاره نمود.

مزایا و معایب لایت باکس آلومینیومی

تمام تابلو های تبلیغاتی دارای مزایا و معایبی از قبیل نوع متریال و موارد کاربردیشان هستند که مجموعه ها و گروه های تابلو سازی می بایست از ابتدای سفارش تا مراحل ساخت و نصب به آنها دقت داشته باشند و با در نظر داشتن تمامی نکات اجرایی و فنی، مراحل ساخت تا نصب را اجرا نمایند که در همین راستا تابلو لایت باکس آلومینیومی نیز از این موارد مستثنی نبوده و دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها می پردازیم.

مزایای تابلو لایت باکس آلومینیومی

نور پردازی با مهتابی و اس ام دی، ساخت تابلو تا ابعاد 120 در 180 سانتیمتر، مصرف برق پایین در صورت استفاده از اس ام دی، مقاوم بودن در برابر شرایط مختلف جوی و ساخت به صورت ضد آب، ساخت تابلو به شکل دو طرفه و امکان تعویض سریع چاپ از مزایای لایت باکس آلومینیومی هستند.

معایب تابلو لایت باکس آلومینیومی

از تنها معایب تابلو لایت باکس آلومینیومی می توان به قطر بالا و ظاهر قدیمی آن اشاره نمود.

قیمت تابلو لایت باکس آلومینیومی

تابلو های تبلیغاتی با توجه به متریال های به کار رفته در ساخت به روش های متفاوتی قیمت گذاری می شوند که می توان به محاسبه قیمت به صورت متر مربع، سانتی متر و متر محیط اشاره نمود. به عنوان مثال قیمت تابلو لایت باکس آلومینیومی با توجه به متریال های تشکیل دهنده آن که شامل فریم آلومینیومی، اس ام دی، چاپ و پلکسی گلاس می باشند معمولا به شکل متر محیط محاسبه می شود که البته برند های به کار رفته متریال های کاربردی در آن نیز تاثیر مستقیمی روی قیمت لایت باکس آلومینیومی خواهد داشت.