دنیای امروز با توجه به گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی به طور قابل ملاحظه ای در حال تغییر و تحولات عظیمی می باشد که همین تغییرات و پیشرفت ها در صنعت تبلیغات و تابلو سازی نیز به چشم می خورد. در واقع نوع تبلیغات، ارتباط مستقیمی با نو آوری، خلاقیت، اختراعات و تکنولوژی دارد که در این مطلب به ظهور نوعی از متریالها در تبلیغات به نام استیکر می پردازیم و در جهت شناخت استیکر، چاپ استیکر تبلیغاتی و کاربرد های استیکر در تبلیغات، این مطلب را ادامه خواهیم داد.

چاپ استیکر تبلیغاتیاستیکر چیست

در ابتدا و قبل از توضیحات کاربرد های استیکر نیاز است تا شناختی کلی از این متریال کاربردی در تبلیغات داشته باشیم. استیکر نوعی متریال و لایه نازکی از جنس پی وی سی است که قابلیت چاپ بر روی آن فراهم بوده و دوام و ماندگاری بالایی در برابر آب و پارگی را دارد که معمولا به صورت پشت چسب دار تولید و بفروش می رسد. در واقع استیکر لغتی لاتین می باشد که معنی کاغذ خود چسب به آن اطلاق می گردد و با نام وینیل نیز شناخته می شود. استیکر ها به انواع متفاوتی دسته بندی می شوند که هر کدام از آنها متناسب با فضا یا پروژه های مختلف به کار می روند که در ادامه به آن می پردازیم.

استیکر شیشه ای

این نوع از استیکر همانطور که از نامش مشخص است به صورت بی رنگ می باشد و در صورت به کار رفتن آن روی شیشه یا متریال های مشابه مانند پلکسی شیشه ای، پشت زمینه کار کاملا مشخص می باشد. نکته مهمی که باید در مورد استیکر شیشه ای عنوان کرد، چاپ روی آن است که به دلیل شیشه ای بودن، چاپ روی این استیکر کمی بی رنگ خواهد بود که البته استفاده از آن روی زمینه های رنگی یا سفید می تواند خروجی چاپ مناسبی نسبت به شیشه را دارا باشد.

استیکر شیری

استیکر شیری که بعضا با عنوان استیکر سفید نیز شناخته می شود یکی از پر کاربرد ترین استیکر ها می باشد که معمولا روی زمینه های رنگی مانند تبلیغات روی خودرو ها، تابلو های لایت باکس، تبلیغات فضای داخلی شرکت ها و مواردی مشابه مورد استفاده قرار می گیرد. استیکر شیری مانند استیکر شیشه ای قابلیت چاپ بر روی خود را دارد که به دلیل ماهیت رنگ آن که شیری است از کیفیت چاپ بالایی برخوردار می باشد.

استیکر رنگی یا روز رنگ

استیکر روز رنگ یکی از استیکر هایی می باشد که در رنگ های متفاوتی تولید و بفروش می رسند و بسته به نوع رنگ آن از دوام بالایی برخوردار می باشند. کاربرد استیکر رنگی در فضاهایی مانند شیشه مغازه ها، داخل مغازه، تبلیغات اتوبوس، تابلو سردر و بسیاری دیگر از موارد تبلیغاتی می باشد. در مورد ماندگاری و دوام استیکر های رنگی باید یاد آور شد که رنگ های فسفری نسبت به رنگ های ساده از دوام و ماندگاری کمتری برخوردار خواهند بود که مسلما در صورت استفاده از رنگ های فسفری در شرایط مختلف جوی مانند تابش مستقیم نور خورشید باید این نکته را در نظر داشت.

استیکر شبرنگ

استیکر شبرنگی یکی دیگر از انواع استیکر می باشد که قابلیت رفلکس نور را دارا می باشد و در فضاهای نسبتا تاریک به کار می روند. در واقع استیکر شبرنگی بعد از چاپ و در تاریکی نور را بازتاب داده و باعث نمایش بهینه چاپ خواهد شد که از کاربرد هایی مانند تبلیغات روی کامیون، اتوبوس و خودرو های سواری و ... برخوردار می باشد. نوع دیگری از استیکر های شبرنگی نیز در بازار موجود می باشد که قابلیت چاپ بر روی خود را ندارند و معمولا در رابطه با تابلو های راهنمایی، تابلو های خطر و ایمنی به کار می روند به این صورت که بعد از برش طرح مورد نظر توسط دستگاه کاتر پلاتر بر روی سطح مورد نظر چسبانده می شود.

چاپ استیکر

استیکر ها توسط دستگاه های مختلفی چاپ می شوند که هر کدام از این دستگاه ها بسته به نوع برند و جوهر مصرفی، تاثیرات متفاوتی از نظر دوام روی استیکر را خواهند داشت که ماندگاری چاپ روی آنها معمولا بین چهار ماه تا دو سال متغیر می باشد که البته نوع استیکر مصرفی نیز بی ارتباط با این موضوع نخواهد بود.
دو نوع متداول دستگاه چاپ که بیشترین کاربرد در چاپ استیکر را دارند عبارتند از دستگاه چاپ اکو سالونت و دستگاه چاپ سالونت بیس که مورد اول یا دستگاه چاپ اکو سالونت، دارای کیفیت چاپ بسیار بالایی می باشد که ماندگاری و دوام آن نیز حدود یک سال خواهد بود و در مقابل دستگاه چاپ سالونت بیس دارای کیفیت چاپ متوسط و ماندگاری بالا که حدود 2 سال می باشد خواهد بود. البته نوع دستگاه، جوهر مصرفی و استیکر از مهمترین عوامل در موارد ذکر شده می باشد.

کاربرد استیکر در تابلو سازی

همانطور که گفتیم مهمترین کاربرد استیکر و چاپ استیکر، تبلیغات می باشد که حرفه و صنعت تابلو سازی نیز یکی از انواع تبلیغات است که استیکر در آن از کاربرد های فراوانی برخوردار می باشد. استیکر ها در تابلو سازی می تواند به عنوان ساخت تابلو در فضای داخلی و فضای بیرونی به کار گرفته شود و به دو شکل با نور و بدون نور با دستگاه های متفاوت قابل چاپ می باشند و معمولا به صورت پشت چسب دار در رابطه با اجرای یک تابلو تبلیغاتی در انواع مختلف به کار می روند که در ادامه به دو مورد پر کاربرد تابلو تبلیغاتی همراه با چاپ استیکر می پردازیم.

چاپ استیکر و تابلو لایت باکس

لایت باکس ها نوعی تابلو تبلیغاتی هستند که به صورت باکس نور یا همان جعبه نورانی در انواع مختلفی تولید می شوند که چاپ استیکر تبلیغاتی در ساخت تابلو لایت باکس را می توان از مهمترین مراحل و قسمت های یک تابلو لایت باکس عنوان نمود. در واقع چاپ استیکر، هسته اصلی تابلو لایت باکس است که باعث معرفی یک برند، مجموعه یا شرکت خواهد بود.
از عمده مصرف چاپ استیکر روی لایت باکس ها را می توان چاپ استیکر و چسباندن آن روی پلکسی گلاس شیری را نام برد به این صورت که بعد از ساخت فریم لایت باکس، چاپ استیکر روی پلکسی شیری چسبانده شده و درون قاب لایت باکس قرار می گیرد و بعد از روشنایی لایت باکس، چاپ استیکر روی پلکسی با تمام رنگ های به کار گرفته شده در آن نمایان می شود.

چاپ استیکر تابلو چلنیوم

یکی دیگر از کاربرد های استیکر، چاپ استیکر و کاربرد آن در تابلو چلنیوم می باشد. پلکسی های به کار رفته در تابلو چلنیوم دارای طیف های رنگی متفاوتی هستند. اما گاها رنگ های به کار رفته در طرح یک تابلو به دلایل مختلفی مانند رنگ سازمانی یک ارگان یا شرکت می بایست دقیقا مشابه با طرح مورد نظر روی تابلو اجرا شود که مسلما در صورت موجود بودن رنگ پلکسی گلاس مطابق با طرح مورد نظر، استفاده از پلکسی گلاس نسبت به استیکر ارجع خواهد بود. اما در صورت موجود نبودن رنگ مورد نظر، انتخاب دوم چاپ استیکر می باشد. در واقع استیکر بدون هیچ محدودیتی در نوع رنگ می تواند نیاز اجرا در یک پروژه تابلو چلنیوم را با طرح های گرافیکی مختلف در حروف یا ساخت باکس چلنیوم برآورده نماید.

نصب استیکر تبلیغاتی

نصب استیکر تبلیغاتیبعد از مراحل طراحی و چاپ استیکر نوبت به نصب استیکر می رسد که یکی از مراحل مهم تبلیغاتی در رابطه با ساخت تابلو های تبلیغاتی همراه با استیکر بشمار می رود. همانطور که عنوان کردیم استیکر تبلیغاتی معمولا به شکل پشت چسب دار تولید و بفروش می رسد که چسب پشت استیکر به دلیل ماندگاری بالا می بایست مراحل متفاوتی را در تولید طی نمایند تا در مراحل نصب و بعد از آن، ماندگاری و دوام بالایی را داشته باشد. مسلما نصب استیکر در ابعاد بزرگ به راحتی امکان پذیر نخواهد بود و نیاز به ابزار های مربوط به نصب استیکر را دارد. جهت نصب استیکر نیازمند کاردک پلاستیکی، تیغ، قیچی و مایع شیشه شور می باشیم. استفاده از آنها در نصب استیکر به این صورت می باشد که بعد از جدا کردن استیکر از کاغذ روغنی مربوط به آن، برای نصب استیکر روی سطح مورد نظر ابتدا محل نصب را کاملا تمیز نموده و با مایع شیشه شور محل مورد نظر و قسمت چسب دار استیکر را اسپری کرده و در مرحله بعد استیکر را روی محل نصب قرار می دهیم. در مرحله آخر توسط کاردک پلاستیکی مبادرت به هواگیری و مسطح نمودن استیکر روی محل نصب می نماییم و در نهایت توسط تیغ یا قیچی، اطراف استیکر را برش داده تا تابلو یا چاپ استیکر مورد نظر مطابق با طرح مشاهده گردد.