تابلو های تبلیغاتی معمولا در راستای کاربردی بودن و تاثیر بر فروش مجموعه ها و همچنین معرفی برندها، بعد از طی نمودن مراحل ساخت نیاز به نصب بر روی سردر یا محل مورد نظر دارند که خود به چند مرحله تقسیم می شوند و توسط مجموعه ها یا شرکت های تابلو سازی انجام می گیرند. تابلو چلنیوم، تابلو نئون، تابلو استیل و بسیاری دیگر از تابلو ها که جنبه تبلیغاتی دارند می بایست جهت معرفی مجموعه های مختلف به مرحله نصب برسند. که بعضا نیازمند زمینه مورد نظر مانند نمای چوب یا نمای کامپوزیت نیز می باشند. در ادامه با توضیحاتی در مورد نمای کامپوزیت و مراحل نصب آن با ما همراه باشید.

تابلو سازی و نصب نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت به ورق هایی گفته می شود که توسط آلومینیوم و پلی اتیلن ساخته می شود که در توضیح دقیق تری از آن باید عنوان نمود که با قرار گرفتن آلومینیوم بین پلی اتیلن، ورق های کامپوزیت تولید می شوند که در جهت مقاوم نمودن آنها از لایه های چسب عایق، لایه رنگ پلی استر و روکش نایلونی استفاده می نمایند.
کامپوزیت امروزه دارای کاربردهای فراوانی می باشد و در بسیاری از مشاغل و صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال می توان از کاربرد ورق های کامپوزیت در صنعت هواپیما سازی، خودرو سازی، صنعت ساختمان، تولید وسایل پزشکی، صنایع نظامی و ... اشاره نمود.
اما یکی از حرفه ها و صنایعی که کامپوزیت در آن از متریال های کاربردی بشمار می رود صنعت تابلو سازی می باشد که ماهیت اصلی این حرفه تولید و نصب تابلو های تبلیغاتی به عنوان تابلو مغازه و اماکن دولتی و خصوصی است و یکی از مهمترین مشاغل در ارتباط با تبلیغات محیطی نیز می باشد.

نمای کامپوزیت در تابلو سازی

همانطور که گفتیم تابلو سازی از حرفه هایی بشمار می رود که کامپوزیت در آن یکی از متریال های پر کاربرد می باشد. در واقع کامپوزیت در تابلو سازی نوعی نما و زیر کار می باشد که معمولا به عنوان زیر کار حروف های برجسته به کار می رود. تابلو استیل، تابلو چلنیوم و بسیاری دیگر از حروف های برجسته از تابلو هایی هستند که جهت نصب نیاز به زیر سازی دارند که این زیر سازی می تواند، سنگ، چوب، آهن و یا کامپوزیت که مبحث اصلی در این مطلب است باشد. از دلایل مهمی که در جهت زیر سازی حروف برجسته از کامپوزیت استفاده می شود، علاوه بر زیبایی تابلو تبلیغاتی بحث سیم کشی تابلو می باشد. نصب زیر سازی یا نمای کامپوزیت در تابلو حروف برجسته باعث عدم رویت سیم های متعدد در راستای روشنایی حروف برجسته می باشد که با انجام آن تابلو ساخته شده دارای هارمونی مناسبی خواهد بود و تمام سیم کشی های حروف از قسمت پشت کامپوزیت انجام می گیرد.
در مورد رنگ بندی نمای کامپوزیت یا تابلو کامپوزیت نیز باید یاد آور شد که وجود رنگ های متنوع در کامپوزیت یکی از محاسن این نما بشمار می رود که هر کدام از آنها با توجه به برند های مختلف از قیمت های متفاوتی برخوردار می باشند.
نکته دیگر در مورد نمای کامپوزیت، تلفیق آن با متریال های دیگر می باشد. به عنوان مثال اجرای نمای کامپوزیت و چوب ترمووود می تواند در ساخت و اجرای تابلو های مدرن تبلیغاتی همراه با ایده های نو توسط مجموعه ها، گروه ها و شرکت های تابلو سازی پدید آورنده تابلو و آثار زیبایی باشد که البته شناخت رنگ ها و طراحی مناسب و درخور یک مجموعه از مکمل های آن بشمار می رود و می تواند در خروجی و پایان کار یک پروژه تابلو سازی موثر و مفید واقع شود.
همچنین باید به موضوع طول عمر و گارانتی کامپوزیت ها نیز دقت کافی داشت و از بین ده ها برند موجود در بازار که از کیفیت های متفاوتی برخوردار می باشند بهترین آنها را انتخاب نمود تا تضمین و ماندگاری نمای کامپوزیت در حداکثر زمان ممکن را به مشتری ارائه داد. به عنوان مثال اجرای نمای کامپوزیت با برند آلومکس یکی از معتبر ترین ها و مرغوب ترین ها در متریال کامپوزیت بشمار می رود که دارای ضمانت نامه معتبر شرکتی نیز می باشد.

مراحل نصب کامپوزیت در تابلو سازی

مراحل نصب کامپوزیت در تابلو سازی
نمای کامپوزیت یا تابلو کامپوزیت در راستای نصب به مراحل مختلفی تقسیم می شود که مرحله اول آن اسکلت بندی و آهنکشی زیر کار می باشد. آهنکشی در واقع اسکلت اصلی نمای کامپوزیت است که می بایست در اجرای آن دقت کافی توسط کامپوزیت کار لحاظ گردد تا مهمترین بخش که ایمنی نصب یک تابلو می باشد رعایت گردد.
بعد از بازدید از محل نصب تابلو و قبل از اجرای نمای کامپوزیت، تابلو توسط طراح مجموعه تابلو سازی طراحی شده و به تایید کارفرما می رسد و بعد از آن مرحله آهنکشی توسط کامپوزیت کار با توجه به ابعاد مورد نظر آغاز می گردد. بعد از مرحله آهنکشی، متریال کامپوزیت در ابعاد مشخص و مرتبط با نوع اسکلت بندی برش داده می شود و بعد از آن توسط ابزار شیار زن، لبه های کامپوزیت شیار داده شده و روی آهن قرار داده می شود که البته این نوع اجرا درز فیکس نامیده می شود و در صورت نیاز نیز می توان از اجراهایی نظیر اچ و ال، هنگ و هوک نیز استفاده نمود که هر کدام از آنها با توجه به نوع سفارش اجرا می شوند.
از محاسن درز فیکس در اجرای نمای کامپوزیت می توان به زیبایی، جداسازی آسان تایل های کامپوزیت، نصب همسطح حروف برجسته روی کامپوزیت و همچنین طول عمر و ثبات در اجرای کامپوزیت اشاره نمود که از پرکاربرد ترین اجراها در ساخت تابلو تبلیغاتی نیز بشمار می رود.
بعد از نصب تایل های کامپوزیت و اتمام اجرای نمای کامپوزیت، در محله آخر نوبت به نصب و روشنایی حروف برجسته می رسد که قبل از آن پلات طرح مورد نظر روی نمای کامپوزیت نصب شده و در انتها نصاب مبادرت به نصب و روشنایی حروف برجسته می نماید. همچنین موضوع قیمت نمای کامپوزیت یا تابلو کامپوزیت در تابلو سازی نیز با توجه به ورق مصرفی و متر مربع محاسبه می گردد که از عوامل دخیل در آن می توان به نوع اجرا، قیمت حروف برجسته، برند مورد استفاده کامپوزیت و دیگر متریال های به کار رفته در تابلو ساخته شده اشاره نمود.