بیلبورد در تبلیغات به فضایی اطلاق می شود که امکان درج آگهی در آن برای شرکت ها، ارگان های خصوصی، دولتی و یا تولید کنندگان کالاها فراهم باشد. در واقع بیلبورد نوعی از تبلیغات است که در فضاهای خارجی انجام میگیرد و معمولا به شکل یک تابلو تبلیغاتی نور پردازی شده و یا بدون نور پردازی روی پایه هایی بلند با استفاده از متریال های مختلف اجرا شود.

بیلبورد چیست | بیلبورد تبلیغاتی


ماهیت بیلبورد های تبلیغاتی همانطور که از نامشان مشخص است در راستای تبلیغات می باشد که به شکل های مختلفی مانند تصاویر و متن قابل اجرا هستند. متن ها و تصاویری که به عنوان یک تابلو بیلبورد تبلیغاتی استفاده می شوند می توانند به صورت ساده، عجیب، طنز و یا مفهومی اجرا شوند که مسلما هدف تمامی آنها معرفی محصولات، خدمات و برند سازی می باشد.

تاریخچه بیلبورد تبلیغاتی

پیدایش آگهی به شکل بیلبورد را می توان به دوره مصر باستان نسبت داد که به صورت متن روی هرم های چهار وجهی انجام میگرفت. البته متون حک شده روی هرم ها معمولا به صورت شعار های مذهبی و یا قوانین کشور بود که ماهیتشان چیزی مشابه بیلبوردهای امروزی در جهت رویت و آگاهی دادن به عموم و اطلاع رسانی آنها بود.
تبلیغات بعد از گذر زمان و در سال 1450 با اختراع ماشین چاپ توسط مخترعی به نام گوتنبرگ به شکل آگهی های چاپی و پخش آن میان مردم تغییر کرد و رفته رفته با پیشرفت در امور تبلیغات و چاپ، اولین عکس در سال 1796 پدیدار شد و مردم را بر آن داشت تا در پی یافتن مکانی مناسب جهت تبلیغات خود در تلاش و تفکر باشند.
یکی از موارد و تفکرات مهم انسانی که در رابطه با تبلیغات بیلبوردی در آن زمان به وقوع پیوست، ساخت ستون ها و قاب ها در مناطق پر رفت و آمد شهر بود که در موازات این حرکت، اولین تبلیغات جاده ای توسط تاجران آمریکایی در مکان هایی مانند دیوارها، تیرهای تلگراف و مکان هایی مشابه صورت گرفت.
ظهور تبلیغات مدرن بیلبوردی در سال 1900 میلادی با ساخت بیلبوردهای عظیم جاده ای میان شهرها شکل گرفت و اکثر کارآفرینان و تولید کنندگان مبادرت به تبلیغات محصولات و خدماتشان روی آنها نمودند که همین مورد باعث پیشرفت تبلیغات بیلبوردی شد که امروزه نیز از کاربردی ترین نوع تبلیغات بشمار می رود.

متریال و قطعات بیلبورد تبلیغاتی

متریال و قطعات بیلبورد تبلیغاتی
بیلبوردهای تبلیغاتی به شکل های مختلفی توسط مجموعه های تبلیغاتی و تابلو سازی تولید می شوند که قبل از توضیحات در مورد آنها لازم می دانیم به متریال اصلی یک بیلبورد تبلیغاتی بپردازیم و در مورد اینکه یک بیلبورد به شکل خام و بدون تبلیغ با چه متریال و روشی ساخته می شود آگاهی لازم را داشته باشیم.

فوندانسیون بیلبورد تبلیغاتی

فوندانسیون از اصلی ترین قسمت های یک بیلبورد تبلیغاتی است که وظیفه آن مهار وزن بیلبورد و انتقال وزن به زمین است. فوندانسیون با استفاده از میلگرد و قرار دادن آن در زمین و در نهایت بتن ریزی انجام می شود که این امر می بایست با توجه به وزن و ابعاد بیلبورد، کاملا مهندسی شده صورت پذیرد.

پایه بیلبورد تبلیغاتی

پایه بیلبورد تبلیغاتی در واقع مشخص کننده ارتفاع تابلو است که با استفاده از پروفیل های سنگین و قرار دادن قسمتی از آن داخل فوندانسیون و خاک ساخته می شود.

صفحه نمایش بیلبورد تبلیغاتی

صفحه نمایش بیلبورد در واقع قسمتی از تابلو است که متن آگهی و یا تصویر روی آن با متریال هایی مانند چاپ فلکسی و انواع حروف برجسته قرار می گیرد.

راهرو یا نردبان بیلبورد تبلیغاتی

بیلبورد های تبلیغاتی معمولا در ابعاد های بزرگ همراه با پایه های بلند ساخته می شوند و با توجه به اینکه در مدت زمان های مشخصی نیاز به تغییر متن، تصویر و یا خدمات دارند می بایست از بالابر و یا داربست در انجام این عمل استفاده نمود که مسلما مقرون به صرفه نخواهد بود. لذا سازندگان بیلبورد ها جهت سهولت در انجام هر نوع خدمات و یا تغییرات، فضایی مانند راهرو و نردبان در تابلو ها تعبیه می نمایند تا به راحتی مبادرت به انجام موارد فوق نمایند.

نور پردازی بیلبورد تبلیغاتی

سیستم نورپردازی در بیلبوردهای تبلیغاتی یکی دیگر از مهمترین بخشهای آن بشمار می رود. معمولا صفحه نمایش بیلبوردها با استفاده از پروژکتورها و نصب آنها در اطراف صفحه نور پردازی می شوند که برخی از آنها با استفاده از برق مستقیم شهری و برخی با استفاده از پانل های خورشیدی و ذخیره انرژی به مرحله روشنایی می رسند.
روش دیگر نور پردازی در بیلبوردهای تبلیغاتی به این صورت است که انجام عملیات روشنایی نیازی به پروژکتور نخواهد داشت. در واقع نوع تابلو ساخته شده می تواند ماهیتی همراه با روشنایی داشته باشد. به عنوان مثال ساخت تابلو چلنیوم یا همان حروف چلنیوم و نصب آن روی صفحه نمایش بیلبورد؛ و یا ساخت تابلو فلکسی فیس؛ که هر دو مورد به شکل جداگانه می توانند نور پردازی شوند و از روشنایی پروژکتور ها بی نیاز باشند.

انواع بیلبورد تبلیغاتی

انواع بیلبورد تبلیغاتی

گفتیم که بیلبوردهای تبلیغاتی با استفاده از متریال های مختلف به روش های متفاوتی ساخته می شوند که در ادامه به دو نوع متداول و کاربردی آنها اشاره خواهیم داشت.

بیلبورد فلکسی فیس

بیلبورد فلکسی فیس

یکی از روش های مرسوم ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی، روش ساخت یه شکل تابلو فلکسی فیس است. تابلو فلکسی از دسته تابلو های تبلیغاتی چاپی است که بیش از دو دهه از ورودش به حرفه تابلو سازی می گذرد. روش ساخت آن به این صورت است که در ابتدا یک فریم آهنی به شکل باکس ساخته می شود و بعد، از داخل با استفاده از مهتابی یا اس ام دی نور پردازی شده و در نهایت متریال فلکسی فیس که از قبل چاپ شده روی فریم قرار داده می شود که تمامی این موارد در تابلو بیلبورد نیز صدق می نمایند.

بیلبورد حروف برجسته

 بیلبورد حروف برجسته

امروزه با پیدایش و ساخت حروف های برجسته ای مانند حروف استیل، حروف لبه سوئدی، حروف نئون پلاستیک، حروف چلنیوم یا همان تابلو چلنیوم محبوب و بسیاری دیگر از حروف های برجسته، نوع ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی نیز دستخوش تغییرات و نوآوری ها هستند به طوری که با کمی دقت در میان بیلبوردهای تبلیغاتی می توانیم شاهد روش های نوین بیلبوردی به شکل حروف برجسته باشیم.
ساخت بیلبوردهای تبلیغاتی با حروف برجسته معمولا روی نمای کامپوزیت انجام می گیرد که در نوع خود از زیباترین تلفیق های تابلو سازی شناخته می شود.