تابلو سازی یکی از صنوف خدماتی در دنیا به شمار می رود که به واسطه حروف و کلمات با طرح ها و رنگهای متنوع در زبانهای مختلف، به معرفی محصولی خاص می پردازد.
تابلو سازی را می توان به دلیل کار برد طرح های متفاوت همراه با فونت های متنوع در رسته صنعتهای هنری نام برد که قطع به یقین یکی از هنر های موثر در صنعت تابلو سازی هنر خطاطی و خوش نویسی می باشد.

خطاطی یا خوش نویسی

 

خطاطی در تابلو سازی

 

خوش نویسی یا بهتر است بگوییم زیبا نویسی هنری است که از دیر باز با هدف زیبا نوشتن در نوع نوشتار به درک مطالب نوشته شده برای مخاطبان مرسوم بوده است.هنر خوش نویسی در بسیاری از کشورها در دسته هنر های برجسته قرار دارد.اما این هنر در کشورهای اسلامی مخصوصا ایران، با عنوان هنر خطاطی بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است.
قبل از پیدایش اسلام، خطاطی به شیوه های مختلفی مانند خطوط میخی و اوستایی جهت اطلاع رسانی و درک موضوعات مختلف با شیوه بصری میان مردم رایج بود. اما با پیدایش اسلام، نوع نگارش در مشرق زمین به شیوه ای تازه و کاملا متفاوت با خطوط قبلی شروع به تغییرات و تکامل به شکل امروزی نمودند.
در واقع می توان گفت که خطوط و نوشتار فارسی امروزی الهام گرفته از خطوط عربی همراه با تغیرات در نوع زیبا نویسی می باشد. که با قوانین وضع شده از سوی اساتید در سالهای متوالی صورت گرفته است.

تابلو سازی و خطاطی


همانطور که گفتیم تابلو سازی یکی از صنعتهای هنری به شمار می رود که با ادغام چندین هنر دیگر مانند طراحی، نقاشی و خطاطی تکامل یافته است. اما هر سه هنر عنوان شده به تنهایی جایگاهی در تابلو سازی نخواهند داشت مگر با کنار هم قرار گرفتن، تکامل و در نهایت خلق اثری تازه
اما یکی از موثر ترین گذینه های نام برده شده در ساخت تابلو های تبلیغاتی به کار گیری خوش نویسی و خطاطی در تابلو سازی به شمار می رود.با توجه پیشرفت تکنولوژی در صنعت تابلو سازی همراه با ورود نرم افزارهای فارسی نویس با فونت های گونان، کماکان شناخت خطاطی اصولی با رعایت قوانین وضع شده یکی از معیارهای مهم برای مجموعه های تابلو سازی به شمار می رود.
آشنایی با خطاطی و خوش نویسی از فاکتور های مهم و مثبت در ساخت یک تابلو تبلیغاتی زیبا و متفاوت می باشد. در واقع شناخت خوش نویسی در تابلو سازی یعنی شناخت زیبایی در نوشتار که در نهایت منجر به عرضه تابلویی زیبا از نظر نوشتار خواهد بود.
به عنوان مثال خطوط نستعلیق و شکسته در نرم افزار های عرضه شده به صورت پیش فرض از ساختاری به شکل معمول از نظر فواصل خطوط، کشیدگی و ... تبعیت می کنند و تنها موردی که می تواند این خطوط را به شکلی صحیح از یکنواختی خارج نماید، تسلط کامل طراح یا مجموعه تابلو سازی بر خوش نویسی خواهد بود که با ایجاد تغییرات در نوع نوشتار مبادرت به ساخت تابلویی متفاوت نماید.

در ادامه به توضیح چند تابلو پر فروش در تابلو سازی و تاثیر خطاطی به عنوان یک خروجی زیبا و مثبت در تولید یک تابلو تبلیغاتی می پردازیم.

تابلو چلنیوم | تابلو سازی و خطاطی

تابلو چلنیوم | تابلو سازی و خطاطی
تابلو چلنیوم یکی از تابلو های تبلیغاتی است که بیشترین کاربرد آن به عنوان تابلو های سردر مانند تابلو مغازه یا تابلو های ارگانها و شرکت های خصوصی یا دولتی می باشد. تابلو چلنیوم که یک نوع حروف برحسته در تابلو سازی است توسط پلکسی گلاس، اس ام دی، پی وی سی و لبه چنلیوم که یک نوع آلومینیوم است ساخته می شود.
اما مورد مهمی که زیبایی این نوع از تابلو را چندین برابر افزایش می دهد نوع طراحی آن است که شامل رنگ بندی و نوع خط یا همان فونت تابلو خواهد بود که در رابطه با همین موضوع باید به تاثیر بالای خطاطی و خوش نویسی در تابلو چلنیوم اشاره نمود و گفت که خوش نویسی و شناخت خط از فاکتورهای اصلی در ساخت و اجرای تابلو چلنیوم خواهد بود.

تابلو استیل | تابلو سازی و خطاطی

تابلو استیل | تابلو سازی و خطاطی
حروف برجسته در تابلو سازی به انواع مختلفی تقسیم بندی و ساخته می شود که حروف برجسته استیل یکی از آنها است و با عنوان تابلو استیل نیز میان مشتریان شناخته می شود. تابلو استیل با استفاده از ورق های استیل با ضخامت ها و رنگ بندی های مختلفی قابل اجرا هستند که پر کاربرد ترین نوع استیل در تابلو سازی ورق استیل 304 نگیر است.
تابلو استیل با توجه به اینکه یکی از قدیمیترین تابلو ها در عرصه تبلیغات و تابلو سازی است یک حس نوستالژی به مخاطبان می بخشد که می توان در کنار خطاطی و خوش نویسی این حس قدیمی، زیبا و مثبت را هر چه بهتر به مشتریان ارائه نمود.

تابلو لایت باکس | تابلو سازی و خطاطی

تابلو لایت باکس | تابلو سازی و خطاطی
پیشرفت تکنولوژی در بسیاری از اصناف با تغییرات و تحولاتی عظیم همراه شد که این نوع تغییرات در حرفه و صنعت تابلو سازی نیز به چشم می خورد به شکلی که همه روزه در سطح شهر با کمی دقت و تامل به این موضوع واقف خواهیم بود. یکی از مدرن ترین و جدیدترین تابلو های تبلیغاتی در حرفه تابلو سازی که در انواع متفاوتی نیز قابل ساخت است تابلو لایت باکس می باشد.
تابلو لایت باکس یا همان لایت باکس به تابلو هایی گفته می شود که به شکل جعبه ساخته می شود و از داخل توسط متریال هایی مانند مهتابی و اس ام دی نور پردازی می شود که البته امروزه جهت روشنایی این مدل از تابلو تبلیغاتی از اس ام دی استفاده می شود و مزیت های آن نسبت به مهتابی عبارتند از مصرف برق پایین، نور دهی و روشنایی یکدست در تابلو.
در مورد ارتباط خطاطی و خوش نویسی با تابلو لایت باکس نیز باید عنوان نمود که شناخت خطاطی و طراحی در تولید یک تابلو لایت باکس برای برخی از اصناف می تواند تاثیرات مثبت و بسزایی داشته باشد.

در نهایت و در یک جمع بندی کلی باید گفت که حرفه تابلو سازی همراه با شناخت اصولی خطاطی و خوش نویسی می تواند در ساخت انواع تابلو های تبلیغاتی مانند تابلو لایت باکس، تابلو استیل، تابلو نئون پلاستیک، تابلو چلنیوم و دیگر حروف های برجسته باعث ساخت و به نمایش گذاشتن تابلو ها به صورتی متفاوت و شناخت نوع فعالیت اصناف مختلف در میان اذهان باشد.