تابلو های روان امروزه یکی از ابزار های قدرتمند و تأثیر گذار در تبلیغات محیطی و تابلو سازی به شمار می روند.این نوع از تابلو های تبلیغاتی که با عناوین مختلفی مانند تابلو پیام رسان ، تابلو ال ای دی روان و ... نیز نام برده می شوند ، در مدل های مختلف با برند های متفاوت تولید و عرضه می گردد که تمامی مدل ها و برند ها می توانند از عوامل مهم و تاثیر گذار روی قیمت تابلو روان ساخته شده باشند.
تابلو های روان از چند بخش یا چند قطعه متفاوت تشکیل می شوند که کار برد هر کدام از این قطعات با برند های مختلف می تواند باعث تغییرات از نظر کیفیت و قیمت در تابلو ساخته شده باشد.
در این مبحث می پردازیم به قطعات استفاده شده و تفاوت کیفی قطعات مصرفی و تأثیر آنها روی قیمت تابلو روان:

1-ماژول تابلو روان:

ماژول یکی اصلی ترین قطعه مورد استفاده در تابلو روان می باشد.ماژولها بلوک های LED یا SMD از قبل آماده ایی می باشند که با کنار هم قرار دادن آنها صفحه نمایش تابلو روان شکل می گیرد.در واقع ماژول صفحه های LED یا SMD در سایز های استانداردی است که جهت نمایش متن ، انیمیشن ، تصویر و فیلم در تابلو روان به کار می روند.

 

انواع ماژول تابلو روان:

1-ماژول تک رنگ تابلو روان:

modue-tak-rang

ماژول ها در رنگ های مختلف با برند های متفاوتی تولید و عرضه می گردند.ماژول های تک رنگ معمولا در رنگهای قرمز ، سبز ، آبی ، زرد ، سفید و بنفش با تراکم متفاوت ال ای دی یا اس ام دی در هر ماژول در بازار موجود می باشند ، که هر کدام از این ماژولها از تکنولوژی های انحصاری متفاوتی بهره مند هستند.
این تکنولوژی ها از نظر نوع LED ، SMD ، تراکم ال ای دی یا اس ام دی در هر ماژول ، مدار چاپی ، سیم کشی ، مقاوت و آی سی های استفاده شده در ماژول با کد های متفاوتی مانند: 806 ، 801 ، 901 ، 701 و ... ساخته می شوند.
در حال حاضر یکی از مطرح ترین نوع ماژول از نظر کیفیت در تابلو های روان ، ماژول 806 می باشد ، که همین نوع از ماژول در دو نوع اصلی و فرعی نیز در بازار موجود است ، که مسلما استفاده از این نوع ماژول مرغوب مستلزم هزینه بیشتر در ساخت تابلو روان خواهد بود.

2-ماژول هفت رنگ تابلو روان:

moduelrgbهمانطور که از نام ماژول مشخص است ، این نوع از ماژول دارای هفت رنگ (قرمز ، سبز ، آبی ، زرد ، صورتی ، آبی فیروزه ای و سفید) می باشد ، که تمامی این رنگها با تلفیق سه رنگ اصلی LED قرمز ، سبز و آبی موجود روی ماژول ها تشکیل می شوند.
این نوع از ماژول ها نیز قیمت بالاتری نسبت به مدل های تک رنگ دارند.

3-ماژول فول کالر یا تمام رنگ:

moduel-fullcolorنوع دیگری از ماژول که در ساخت تابلو های روان مورد استفاده قرار می گیرد ، ماژول فول کالر می باشد ، که به شکل LED و SMD با تراکم های متفاوت در بازار موجود است.
این نوع از ماژول ها که معمولا برای ساخت تلویزیون های شهری نیز مورد استفاده قرار می گیرند ، قابلیت پخش 16 میلیون رنگ با بورد کنترلرهای خاص را دارا می باشند.همانطور که گفتیم این ماژول ها در تراکم ها یا دات پیچ های متفاوتی مانند: P10 ، P8 ، P5 و ... تولید می شوند که هر کدام از آنها دارای شدت نوری متفاوت هستند.
منظور از P یا دات پیچ (Pixel Pitch) فاصله مرکز تا مرکز هر پیکسل LED یا SMD می باشد.به عنوان مثال منظور از تابلو روان ساخته شده ای با دات پیچ اس ام دی P5 یعنی اینکه فاصله مرکز تا مرکز هر اس ام دی 5 میلیمتر است.
هر چقدر تعداد پیکسل ها در ماژول بیشتر باشد قیمت تابلو روان نیز به مراتب بالاتر خواهد بود.


2-بورد کنترل تابلو روان:

مین بورد یا همان بورد کنترل تابلو روان ، یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده این نوع تابلو ها است ، که وظیفه انتقال اطلاعات در بازه زمانی مشخص روی صفحه نمایش تابلو روان (ماژول) را دارد.


بورد کنترل تابلوهای روان به دو نوع متفاوت تقسیم می شوند:

 1-بورد کنترل تک رنگ تابلو روان:

board-tak-rangاین نوع از بورد ها برای ساخت تابلو های تک رنگ به کار می روند.اگر حالت خاموش و روشن تابلو روان را به ترتیب اعدادی با 0 و 1 در نظر بگیریم ، بورد های تابلو های تک رنگ فقط قابلیت ارسال متن روی تابلو روان با عدد 0 یا 1 را دارند.و امکان نمایش بین 0 و 1 در این بورد ها وجود ندارد.
به عبارت دیگر تابلو روان ساخته شده با این بود ها یا خاموش هستند یا روشن.
بوردهای تک رنگ از ارزانترین بوردهای موجود در بازار به شمار می روند که استفاده از آنها در تابلو های روان از دیگر دلایل کاهش قیمت تابلو روان خواهد بود.

2-بورد کنترل فول کالرتابلو روان:

board-full-colorبور کنترلر های فول کالر از بورد های پیشرفته در ساخت تابلو روان به شمار می رود.همانطور که در مثال مربوط به بورد های تگ رنگ گفتیم ، بور دهای فول کالر علاوه بر نمایش اعداد 0 و 1 قابلیت نمایش بین این اعداد را نیز دارا می باشد و همین خاصیت باعث استفاده از این بورد ها برای نمایش عکس و فیلم در ماژول های تک رنگ و فول کالر شده است.
بورد های فول کالر تابلو روان به دو نوع آنلاین و آفلاین موجود است که معمولا بورد های آنلاین بیشتر در تلویزیون های شهری به کار می روند.نا گفته نماند که بورد های فول کالر به مراتب دارای قیمت بالاتری نسبت به بورد های تک رنگ هستد و استفاده از آنها در تابلو روان علاوه بر زیبایی تابلو قیمت تابلو روان را نیز افزایش خواهد داد.

3-منبع تغذیه تابلو روان:

powerمنبع تغذیه (پاور) وظیفه برق رسانی به ماژول ها و تبدیل برق شهری به 12 ولت را دارد.پاورها در برند های مختلف با آمپر های متفاوت در بازار موجود هستند.
به عنوان مثال برای برق رسانی به 8 عدد ماژول استفاده از ماژول 30 آمپر 5 ولت به جای ماژول 40 آمپر 5 ولت باعث کاهش عمر مفید پاور خواهد شد.
از پاور های به نام و مرغوب برای ساخت تابلو روان می توان از پاور CZCL اصلی نام برد ، که استفاده از این پاور های با کیفیت برای ساخت تابلو های روان نیز در قیمت تابلو بی تأثیر نخواد بود.

4-قاب تابلو روان:

ghabe-tablo-ravanقاب یا فریم تابلو روان که به شکل باکس در ابعاد های مختلف با توجه به تعداد ماژول ها در طول و عرض مشخص ساخته می شود وظیفه محافظت از ماژول ، پاور و بورد کنترلر تابلو را دارد.
قاب های تابلو روان را می توان با متریال های مختلفی نظیر: MDF ، آلومینیوم ، فلز و ... تولید و عرضه کرد که استفاده از قاب کابینتی صنعتی ضد آب و رنگ الکترواستاتیک را می توان از قاب های نوع مرغوب نام برد.

همانطور که در این مطلب خواندیم ،کیفیت و قیمت تابلو روان در صنف تابلو سازی می تواند با توجه به نوع قطعات مصرفی متغیر باشد.لذا انتخاب صحیح در نوع متریال به کار رفته در این نوع از تابلو ها یکی از عوامل مهم در طول عمر تابلو روان ساخته شده به شمار می رود.