تابلو نئون را می توان به عنوان یکی از قدیمیترین و قطع به یقین یکی از پایه ها و ستون های محکم تابلو سازی معاصر بر شمرد.

نئون علاوه بر کاربرد انحصاری خود در تبلیغات و قبل از ورود SMD ها به بازار، به دلیل دارا بودن نور مناسب در تابلو های نئون پلاستیک ، تابلو چلنیوم و دیگر تابلو های حروف برجسته نیز استفاده می شد.

نئون یکی از عناصر شیمیایی است که NE علامت اختصاری آن می باشد.نئون نوعی گاز بی رنگ است که در طبیعت وجود دارد و در سال 1898 توسط دو دانشمند انگلیسی به نام های سر ویلیام رمزی و موریس کشف شد.

چندین سال بعد از کشف گاز نئون، دانشمندی به نام ژرژ کلود در کشور فرانسه با استفاده از یک لوله حاوی گاز نئون با متصل کردن دو عدد الکترود به دو سر لوله و عبور جریال برق رنگ قرمزی را به وجود آورد و به این ترتیب لامپ نئون ساخته شد.

تابلو نئون

استفاده از گاز نئون فقط به تابلو سازی و تبلیغات محیطی ختم نمی شود و به دلیل سرما زایی 40 برابری در مقایسه با هلیوم مایع و 3 برابری در مقابل هیدروژن مایع ، در صنعت یخچال سازی نیز مورد استغاده قرار می گیرد.

همانطور که می دانیم به طور معمول و حالت عادی ، گازها مایع هستند.ولی با فشار الکتریکی در شیشه ، اتم های گاز به یونهای مثبت و منفی تبدیل می شوند و به سمت مخالف قطب هایشان رانده می شوند.که این واکنش باعث عبور جریان و تولید نور خواهد شد.

شدت جریان عبور کننده از شیشه تابلو های نئون بین 10 تا 50 میلی آمپر است و مقدار ولتاژ ارتباطی مستقیم با متراژ (طول و قطر شیشه) خواهد داشت.معمولا تابلو های نئون با شیشه هایی به قطر 5 تا 11 میلی متری و با طول 160 سانتی متر ساخته می شوند که ممکن است در مواردی خاص قطر و طول شیشه ها نیز متغیر باشند.

ساخت تابلو نئون

تابلو نئون

تابلو نئون در کارگاه های تابلو سازی بعد از پلات طرح مورد نظر روی کاغذ توسط نئون سازان با استفاده از حرارت شعله گاز و هوا ساخته می شود.

بعد از فرم دهی شیشه های نئون مطابق با طرح پلات، مرحله روشنایی نئون که اصطلاحا الکترو پمپ نام دارد توسط دستگاه وکیوم آغاز می شود که شامل نصب الکترود و گاز نئون می باشد.

در این مرحله ولتاژ لحظه ای برابر 750 تا 1600 به لوله ها وارد می شود که باعث یونیزه شدن، بخار جیوه، بر قراری جریان و در نهایت تولید نور درون شیشه می شود.

نکته ای که باید یاد آور شد این است که گازها رنگهای متنوعی تولید می کنند؛ هیدروژن (صورتی)، آرگون (آبی و سبز) و نئون (قرمز). در آخر باید گفت که پودر های مخصوصی نیز برای نئون وجود دارد که با استفاده از پودرهای مختلف در لوله های نئون می توان نئون را در رنگهای مختلفی تولید کرد.

کاربرد تابلو نئون

کاربرد تابلو نئون

درباره کاربرد تابلو نئون در رابطه با تبلیغات باید گفت که تابلو نئون را می توان همانند تابلو های تبلیغاتی دیگر در جهت تبلیغات در فضاهای داخلی و خارجی استفاده کرد که برخی از آنها عبارتند از تابلو شرکت ها، تابلو ارگانها، تابلو مغازه و بسیاری دیگر از عناوین تبلیغاتی.

اگر بخواهیم بیشترین کاربرد تابلو نئون را در این مطلب مطرح نماییم نیز باید یادآوری کنیم که تابلو نئون امروزه بیشتر به عنوان تابلو مغازه فست فودها، رستوران ها و مواردی دیگر به کار می رود و دلیل کاربرد بالای امروزی تابلو نئون این است که، تابلو نئون با توجه به قدمتش، حس و حالی نوستالژی به یک کسب کار می بخشد که این مورد در رابطه با مشاغل عنوان شده از مصداق های بارز بشمار می رود.

انواع تابلو نئون

انواع تابلو نئون

تابلو های تبلیغاتی در انواع مختلفی ساخته می شوند که ممکن است برخی از آنها، خود نیز در نوع های متفاوتی تولید شوند که تابلو نئون هم یکی از آنهاست؛ به طور کلی اگر بخواهیم تابلو نئون را از نظر روش ها و انواع ساخت بیان کنیم این است که تابلو نئون در رنگ بندی های مختلفی قابل ساخت است. مورد دیگر سایز لوله های شیشه ای نئون است که معمولا از 6 میلیمتر تا 12 میلیمتر متغیر هستند.

نکته مهم دیگر در رابطه با انواع تابلو نئون که بسیار مورد استقبال قرار دارد، تلفیق تابلو نئون با تابلو های تبلیغاتی دیگر است؛ به عنوان مثال می توان تابلو نئون را با انوع حروف های برجسته مانند حروف لاسوگاسی، حروف نئون پلاستیک، تابلو چلنیوم و نمونه های دیگر تلفیق نمود.

قیمت تابلو نئون

قیمت تابلو نئون

تابلو نئون بر حسب متر محیط قیمت گذاری می شود که منظور از متر محیط همان متر دور می باشد؛ در واقع قیمت تابلو نئون به این شکل است که هر چه نئون مصرف شود و یا ساخته شود، قیمت آن با توجه به نرخی که اتحادیه تابلو سازی برای هر متر اعلام نموده است محاسبه می گردد.

موارد دیگری که روی قیمت هر متر تابلو نئون تاثیر گذارند عبارتند از ضخامت لوله شیشه ای و رنگ بندی نئون.

در آخر باید عنوان کرد که نئون سازی یک حرفه هنری است که مسلما جهت اجرا و ساخت بهتر، می بایست سفارش تابلو نئون را به مجموعه های حرفه ای واگذار نمود که در همین راستا باید عنوان کرد که نئون سازی و تلفیق نئون با تابلو استیل، تابلو لاسوگاسی، تابلو فلزی، تابلو نئون پلاستیک، تابلو چلنیوم و حروف های برجسته تخصص تابلو سازی نوین لایت است.