امروزه تنوع در ساخت تابلو های تبلیغاتی به سرعت در حال پیشرفت و ظهور است که هر کدام از این تابلو ها بر مبنای خاصی با توجه به متریال مصرفی قیمت گذاری می شوند.به عنوان مثال مبنای قیمت گذاری تابلو های فلکسی فیس بر حسب متر مربع می باشد.به این صورت که طول و عرض تابلو ساخته شده در هم ضرب و قیمت تابلو فلکس با توجه به نرخ تصویب شده هر متر مربع محاسبه می شود.نوع دیگر از قیمت گذاری تابلو های تبلیغاتی بنا بر متر محیط می باشد. که معمولا برای اندازه گیری متراژ تابلو های حروف برجسته ، تابلو ال ای دی ثابت ، نئون و ... استفاده می شود.به عنوان مثال برای محاسبه متراژ و قیمت تابلو چلنیوم می بایست از یک رشته سیم ، متر خیاطی یا ابزار های مشابه دیگر (به متراژ مشخص) استفاده کرد.بدین شکل که بعد از ساخت تابلو چلنیوم دور تا دور حروف ساخته شده توسط ابزارهایی که نام برده شد متر می شوند.

تابلو سازی نوین لایت

و اما نوع دقیق تر برای محاسبه متراژ محیط ، استفاده از پلاگین ها و نرم افزارهای گوناگونی مانند Ecut ، Autocad ، CorelDRAW و ... است. که در این بخش نحوه محاسبه متراژ محیط ، توسط نرم افزار CorelDRAW را توضیح خواهیم داد.
به عنوان مثال بعد از طراحی تابلو چلنیوم ، در محیط نرم افزار کورل ، ابتدا متن مورد نظر را Weld می کنیم. Object=Shaping=Weld

تابلو چلنیومدر مرحله بعد به ترتیب Window=Dockers=Object Properties را اجرا می کنیم. یا از کلید میانبر Alt+Enter استفاده می کنیم.

تابلو چلنیومدر مرحله آخر همانطور که در شکل زیر ملاحضه می شود در قسمت Length of curve متراژ تابلو چلنیوم بدست آمده است که با توجه به متراژ محیط و نرخ مصوب اتحادیه تابلو سازی قیمت تابلو چلنیوم محاسبه می گردد.

تابلو چلنیوم

 

ارتباط  محاسبه متراژ و قیمت تابلو چلنیوم

ارتباط محاسبه متراژ و قیمت تابلو چلنیوم
در مورد تابلو چلنیوم باید یاد آور شد که این نوع تابلو یکی از مدل های حروف برجسته است که با استفاده از پلکسی گلاس و رول چنلیوم که یک نوع آلومینیوم است ساخته می شود. از مزیت های تابلو چلنیوم می بایست به تنوع بالا در مدل های ساخت آن اشاره نمود که همین مورد ارتباط نزدیکی با قیمت گذاری چلنیوم خواهد داشت؛ در ادامه به چند مدل از حروف های 

تابلو چلنیوم پلکسی دوبل

تابلو چلنیوم پلکسی دوبل
گفتیم که تابلو چلنیوم یکی از حروف های برجسته است و به این نکته نیز اشاره داشتیم که چنلیوم به شکل یک حروف برجسته در انواع متفاوتی با استفاده از چند متریال ساخته می شود. پلکسی گلاس از متریال های نام برده شده در ساخت و تولید حروف برجسته چلنیوم است که کاربرد آن در چنلیوم به عنوان نمای اصلی حروف می باشد. در واقع آن چیزی که در مرحله اولیه رویت از یک حروف چنلیوم برایمان واضح است، پلکسی گلاس می باشد که در رنگ بندی های متفاوتی در تابلو چلنیوم استفاده می شود.
اما نکته مبحث ما در ارتباط با این موضوع، کاربرد دو رنگ متفاوت پلکسی گلاس در تابلو چلنیوم می باشد. به عنوان مثال تابلو چلنیومی که به شکل تک پلکسی ساخته شود قیمت پایین تری نسبت به تابلو چلنیوم پلکسی دوبل خواهد داشت که مسلما دلیل این مورد استفاده تقریبا دو برابر پلکسی در حروف چلنیوم را به همراه خواهد داشت که در نهایت بعد از محاسبه متراژ در این مدل از ساخت، قیمت نهایی نیز متفاوت خواهد بود.

تابلو چلنیوم پانچ

تابلو چلنیوم پانچ
عموم افرادی که با حرفه تابلو سازی آشنا هستند در مورد تابلو چلنیوم اطلاعاتی هر چند مختصر دارند و بعضا می دانند که حروف چلنیوم در انواع متفاوتی در کارگاه های تابلو سازی تولید می شود. در ادامه همین موضوع آگاهی و شناخت تابلو چلنیوم پانچ نیز خالی از لطف نیست.
اصطلاح پانچ در ساخت تابلو چلنیوم به ایجاد با شکل هایی مانند دایره، ستاره و ... در حروف چلنیوم اطلاق می شود که این اشکال می تواند روی پلکسی گلاس و یا لبه حروف باشد. پانچ روی پلکسی گلاس با استفاده از دستگاه برش لیزر انجام می شود و پانچ روی لبه حروف معمولا با استفاده از ابزار های خاص در کارخانه های تولید کننده رول چنلیوم.
هدف از پانچ در حروف چلنیوم، ایجاد نمای متفاوتی از حروف برجسته ساخته شده است که در نهایت باعث می شود بعد از عبور و رویت تابلو، حروف به شکل کهکشانی یا ستاره ای نمایش داده شود که همین امر دلیلی است بر ارتباط محاسبه متراژ تابلو چلنیوم و قیمت آن که باید گفت ساخت حروف چنلیوم پانچ از قیمت بالاتری بعد از محاسبه متراژ نسبت به نوع ساده آن برخوردار خواهد بود.
از حروف های چنلیوم پانچ می توان به مواردی چون حروف چنلیوم پانچ طلایی، حروف چنلیوم پانچ تک پلکسی، حروف چنلیوم پانچ پلکسی دوبل و تلفیق مدل های دیگر آن اشاره نمود.

تابلو چلنیوم کریستال

تابلو چلنیوم کریستال
از نمونه های دیگر ساخت تابلو چلنیوم که بعد از محاسبه متراژ به شکل متفاوتی قیمت گذاری می شود و در واقع از قیمت بالاتری برخوردار است، تابلو چلنیوم کریستال است. کریستال در تابلو سازی به دو شکل موجود است، یکی کریستال شیشه ای که معمولا دانه های لوستر است و دیگری پلکسی های خرد شده که با نام کریستال شناخته می شود.
کاربرد کریستال های دانه لوستری در ساخت چنلیوم با استفاده از رزین انجام می شود، به این صورت که بعد از ساخت حروف، کریستال ها روی پلکسی گلاس قرار داده شده و در نهایت روی آنها رزین ریخته شده و طی زمانی مشخص کریستال ها به شکل ثابت و محکم روی حروف فیکس می شود که بعد از روشنایی، حروفی مدرن، زیبا و مدرن را شاهد خواهیم بود.
در مقابل استفاده از پلکسی گلاس خرد شده نیز دقیقا مشابه با کریستال های دانه لوستری است، با این تفاوت که فیکس کردن آن روی حروف چلنیوم با استفاده از کلروفرم انجام می گیرد.
در مورد این دو نوع از حروف های کریستال نیز باید گفت که قیمت حروف کریستال دانه لوستر نسبت به کریستال پلکسی بالاتر است که اعلام قیمت نهایی هر دو نوع آن بعد از محاسبه متراژ مشخص خواهد شد.