نورپردازی تابلو مغازه یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در جلب توجه مشتریان و افزایش زیبایی بصری تابلو مغازه  است که این موضوع تاثیر زیادی در بخش ظاهری تابلو مغازه شما دارد و می تواند کمک بزرگی به جذب مشتریان و افزایش درآمد شما کند.

نورپردازی تابلو مغازه

روش های مختلف نورپردازی برای تابلو مغازه باعث ایجاد تمایز میان تابلوی شما و مغازه های دیگر می شود و باعث می شود از جنبه بصری و زیبایی شناسی از رقبای خود پیشی بگیرید که در این مقاله قصد داریم به ضرورت ایجاد نورپردازی تابلو مغازه و بررسی انواع روش های نورپردازی در این تابلوها و مزایا و معایب آنها بپردازیم.

اهمیت نورپردازی در تابلو مغازه

اهمیت نورپردازی در تابلو مغازه

اگر از جمله افرادی هستید که به اهمیت تبلیغات و بازاریابی صحیح در رشد کسب و کارتان پی برده اید و دست از فعالیت سنتی برداشته اید قطعا می دانید ایجاد تمایز نسبت به رقبا و ثبت برند شما در ذهن مشتریان چه تاثیری در کسب و کارتان دارد.

همانطور که می دانید دیگر دوران استفاده از پارچه و بنر و چسباندن آن در سر در مغازه گذشته است؛ این موارد علاوه بر اینکه مشتریان را از قدیمی بودن و بروز نبودن شما با خبر می کند، ناخواسته باعث می شود رقابت را به مغازه های دور و اطراف خود نیز ببازید.

امروزه با افزایش تقاضا در حوزه های مختلف این موضوع که بتوانید از برندتان یک تصویر ماندگار در ذهن مشتریان بسازید بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است که نورپردازی تابلو مغازه هم از آن دسته فعالیت هایی است که این امر را برای شما محقق می کند.

مزایای نورپردازی تابلو مغازه

مزایای نورپردازی تابلو مغازه
همانطور که گفته شد نورپردازی تابلو مغازه اهمیت زیادی دارد و از آن به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در بهبود تجربه مشتریان از مغازه شما یاد می شود.

در اینجا به بررسی جزئی برخی مزایای نورپردازی تابلو مغازه می پردازیم:

جذب توجه مشتریان

 نورپردازی مناسب تابلو مغازه می‌تواند به جلب توجه مشتریان کمک کند؛ تابلوهایی که روشنایی مناسبی دارند، حتی از فاصله دور نیز قابل مشاهده هستند و می‌توانند مشتریان را به مغازه جذب کنند.

افزایش وضوح و خوانایی

نورپردازی مناسب باعث می‌شود که متن‌ها، لوگوها و تصاویر روی تابلو به وضوح دیده شوند که این وضوح به خصوص در شب یا در شرایط نور کم اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

انتخاب رنگ تابلو مغازه و فونت مناسب با آن نیز از دیگر مسائلی است که در افزایش وضوح و خوانایی تابلو مغازه تاثیر گذار است.

ایجاد هویت برند

نورپردازی مناسب می‌تواند به تقویت هویت برند کمک کند؛ انتخاب رنگ‌ها و نوع نورپردازی می‌تواند پیام و احساساتی که برند می‌خواهد منتقل کند را نیز تقویت کند؛ به عنوان مثال، نورهای گرم می‌توانند حس صمیمیت و راحتی را ایجاد کنند، در حالی که نورهای سرد ممکن است حس مدرن و حرفه‌ای بودن را القا کنند.

افزایش فروش

تابلوهای روشن و جذاب می‌توانند مشتریان بیشتری را به فروشگاه جذب کنند و این موضوع مستقیما می‌تواند به افزایش فروش منجر شود؛ مغازه‌هایی که نورپردازی مناسبی دارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و احتمال بیشتری دارد که مشتریان وارد آنها شوند.

متمایز کردن کسب و کار

در خیابان‌ها و مراکز خرید پر رفت‌وآمد، رقابت زیادی بین مغازه‌ها وجود دارد که نورپردازی حرفه‌ای تابلو می‌تواند مغازه شما را از رقبا متمایز کند و به شما کمک کند تا بیشتر به چشم بیایید.

نکات مهم در نورپردازی تابلو مغازه

نکات مهم در نورپردازی تابلو مغازه

نورپردازی تابلو مغازه نیازمند توجه به جزئیات و رعایت نکات مهمی است که تأثیر زیادی بر جذابیت و کارایی آن دارد که در ادامه به برخی از نکات مهم در نورپردازی تابلو مغازه اشاره می‌کنیم:

انتخاب نوع نورپردازی مناسب

بسته به نوع تابلو، نورپردازی آن نیز متفاوت می باشد؛ به عنوان مثال تابلو چلنیوم با استفاده از اس ام دی های بلوکی نورپردازی می شود و تابلو های لایت باکس با استفاده از اس ام دی های خطی.

روشنایی یکنواخت

نور باید به صورت یکنواخت روی تمام سطح تابلو پخش شود تا همه بخش‌های تابلو به خوبی دیده شود؛ لذا می بایست از استفاده منابع نوری که باعث ایجاد سایه یا نواحی تیره می‌شوند، پرهیز کنید.

زاویه نور

زاویه قرارگیری لامپ ها باید به گونه‌ای باشد که نور به درستی روی تابلو تابیده شود؛ نور باید به صورتی تنظیم شود که بازتاب منفی ایجاد نکند و باعث جلوگیری از افزایش خوانایی تابلو نشود.

استفاده از لامپ های با کیفیت

استفاده از لامپ های با کیفیت یکی از عوامل مهم در نورپردازی تابلو بشمار می رود که امروزه استفاده از لامپ های اس ام دی از بهترین روش های نورپردازی در تابلو می باشد که در نهایت باعث نور با کیفیت و طول عمر نورپردازی تابلو خواهد بود.

انتخاب رنگ مناسب برای نور

رنگ نور باید با طراحی و رنگ‌های تابلو هماهنگ باشد. نور سفید یا طبیعی معمولا برای تابلوها مناسب است، اما در صورت نیاز می‌توان از نورهای رنگی برای ایجاد جلوه‌های خاص استفاده کرد؛  انتخاب رنگ مناسب می‌تواند به ایجاد حس و حال مطلوب در مشتریان کمک کند.

توجه به محیط اطراف

محیط اطراف تابلو را در نظر بگیرید؛ اگر تابلو در محیطی با نور زیاد قرار دارد، باید از نورپردازی قوی‌تری استفاده کنید تا تابلو نمایان تر شود؛ در مقابل، در محیط‌های کم‌نور، نورپردازی ملایم‌تر ممکن است کافی باشد.

دیده شدن تابلو مغازه شما تا حد زیادی به بررسی و آنالیز محیط اطراف بستگی دارد؛ اگر مغازه شما بین دو مغازه بزرگ با تابلو های بزرگ و نورپردازی با شدت نور زیاد باشد قطعا شما با نورپردازی های ضعیف در چنین محیط پر نوری نمی توانید در جذب مشتریان به خوبی عمل کنید.

انواع نورپردازی تابلو مغازه

انواع نورپردازی تابلو مغازه

نورپردازی تابلو مغازه انواع مختلفی دارد که شما با توجه به نوع کسب و کار، نوع تابلو خود، سبک کاری خود می توانید آنها را انتخاب کنید که در ادامه به مهمترین آنها می پردازیم.

نور پردازی از جلو

این نوع از نورپردازی بیشتر برای تابلو های تبلیغاتی بزرگ و تابلو های بنری و... که قابلیت مانور از لحاظ سیم کشی و نورپردازی را دارند اجرا میشود.

در این روش، چراغ‌ها در مقابل تابلو نصب می‌شوند و نور به طور مستقیم به سطح تابلو تابیده می شود؛ این نوع نورپردازی برای تابلوهایی که دارای جزئیات و متن‌های زیاد هستند مناسب است، زیرا باعث افزایش وضوح و خوانایی آنها می‌شود.

چراغ های مورد استفاده در این روش نیز معمولا از نوع پروژکتوری می باشند.

نورپردازی به وسیله نورهای یکنواخت

استفاده از سیستم نور یکنواخت در تابلوهای تبلیغاتی محبوبترین و پر استفاده ترین روش نورپردازی تابلو مغازه است که در اغلب تابلو های تبلیغاتی از جمله نورپردازی تابلو چلنیوم نیز استفاده می شود.

سیستم نورپردازی یکنواخت همان نورپردازی ساده ای است که می تواند به صورت نورپردازی داخلی، نورپردازی از پشت، نورپردازی لبه ای و سایر روش های ترکیبی استفاده شود.

نورپردازی نقطه ای

نورپردازی نقطه ای یا Spot Lightning در تابلو مغازه یکی دیگر از روش های نورپردازی است؛ به این صورت که با استفاده از لامپ هایی مانند لامپ های فلامنتی، لامپ های پیکسلی و مواردی مشابه اقدام به نور پردازی تابلو می شود.

به عنوان مثال استفاده از لامپ های تکی گرد در حروف های برجسته و یا دور تابلوها یکی از این روش های نورپردازی می باشد.

لامپ نئون

استفاده از لامپ های نئونی برای نورپردازی از جمله روش های قدیمی بوده است که در گذشته به مدت زیادی محبوب اول صنعت تابلو سازی بوده و در میان صاحبان کسب و کار و مشتریان نیز طرفداران زیادی داشته است.

لازم به ذکر است که امروزه نیز برخی از مشتریانی که تابلوهای قدیمی و نوستالژی را می پسندند، از روش نورپردازی با استفاده از نئون بهرمند هستند و کماکان در کسب و کار خود از این روش استفاده می کنند.

انواع لامپ های مورد استفاده در تابلو مغازه

انواع لامپ های مورد استفاده در تابلو مغازه

لامپ‌های مورد استفاده در تابلوهای مغازه‌ها نقش مهمی در نورپردازی، جلب توجه مشتریان، و ایجاد جلوه‌ای خاص برای برندها و کسب و کارها دارند.

انتخاب نوع مناسب لامپ برای تابلو مغازه می‌تواند به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر تابلو کمک کند که به طور کلی لامپ هایی که امروزه در تابلو مغازه استفاده می شوند عبارتند از:

لامپ های اس ام دی بلوکی، لامپ های اس ام دی خطی، لامپ های اس ام دی نواری، لامپ های لاسوگاسی، لامپ های نئون فلکسی، لامپ های لاسوگاسی و لامپ های پیکسلی تک رنگ و تمام رنگ یا همان فول کالر.