چنلیوم یکی از متریال هایی است که شرکت های تابلو سازی از آن در جهت ساخت حروف چلنیوم استفاده می کنند و به عنوان تابلو های تبلیغاتی مراکز تجاری مانند مغازه ها، پاساژها، شرکت ها، کارخانه ها و دیگر مرکزها استفاده می کنند.
اما چنلیوم مانند بسیاری دیگر از متریال ها در انواع و برندهای مختلفی تولید می شود که در این مطلب قصد داریم به 4 راه تشخیص بهترین نوع چنلیوم برای تابلو تبلیغاتی بپردازیم.

5 راه تشخیص بهترین نوع چنلیوم

قبل از پرداختن به اصل محتوا باید در تعریف تابلو چلنیوم گفت که تابلو چلنیوم یک حروف برجسته است که لبه آن از آلومینیوم که همان چنلیوم است ساخته شده و روی آن نیز از پلکسی گلاس تشکیل شده است.

همچنین این حروف برجسته با استفاده از اس ام دی های بلوکی، قابلیت روشنایی را هم دارد.

در ادامه با توضیح و تفسیر کاملی از آلومینیوم، اسفنج، روکش پلاستیک و برند چنلیوم که تمامی آنها از موارد راه های تشخیص بهترین نوع چنلیوم هستند آشنا خواهیم شد.

آلیاژ چنلیوم

آلیاژ چنلیوم
همانطور که گفتیم چنلیوم یک نوع آلومینیوم است و از اصلی ترین متریال ها در تولید تابلو چلنیوم بشمار می رود؛ این نوع آلومینیوم انواع مختلفی دارد که برای تشخیص بهترین نوع آن باید به دو مورد مهم زیر اشاره نماییم.

ضخامت چنلیوم

یکی از راه های مهم در تشخیص اینکه لبه چنلیوم دوام و ماندگاری دارد یا خیر مربوط می شود به ضخامت چنلیوم که مسلما هر چه ضخامت بیشتر باشد کیفیت و دوام تابلو چلنیوم ساخته شده نیز بالاتر است.

برای تشخیص ضخامت لبه چنلیوم می توان با خم کردن لبه و یا لمس کردن آن متوجه این موضوع شد و اگر نیاز به آگاهی دقیق از ضخامت داشته باشیم هم می بایست از ابزار کولیس استفاده کنیم.

آنادایز

یکی از موارد دیگر در تشخیص نوع آلیاژ چنلیوم این است که چنلیوم مورد نظر آنادایز یا به اصطلاح آنودایز باشد؛ آنادایز یک سری فرایندها است که کارخانه های تولید کننده روی چنلیوم انجام می دهند.

آنادایز کردن باعث می شود تا چنلیوم در برابر شرایط جوی مانند برف، باران و تابش مستقیم نور خورشید مقاوم شود.

یکی از راه های تشخیص چنلیوم آنادایز این است که با لمس کردن چنلیوم توسط دست و پاک کردن جای دست، شاهد خط و خش روی چنلیوم نباشیم؛ این مورد در رابطه با چنلیوم غیر آنادایز کاملا برعکس بوده، به طوریکه بعد از لمس و پاک کردن مجدد، خط و خش هایی روی لبه چنلیوم نمایان خواهد بود.

اسفنج چنلیوم

اسفنج چنلیوم
داخل لبه چنلیوم یک اسنفنج با ضخامت تقریبا 1 سانتی قرار دارد که وظیفه آن محافظت لبه چنلیوم در برابر نفوذ آب به داخل حروف است که این مورد یکی دیگر از 4 راه تشخیص بهترین نوع چنلیوم بشمار می رود که باید به دو نکته مهم در آن دقت داشته باشیم.

ضخامت اسفنج

ضخامتی که اسفنج های داخل چنلیوم دارند معمولا بین 5 میل تا 10 میل هستند که مسلما یکی از فاکتورهای مهم در کیفیت لبه چنلیوم این است که ضخامت اسفنج بیشترین حد ممکن و البته نرمال را داشته باشد؛ چرا که باعث عدم نفوذ آب داخل حروف خواهد شد.

تراکم اسفنج

بعد از موضوع ضخامت، مورد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، بحث تراکم اسفنج چنلیوم است که مسلما هر چه این تراکم بیشتر و البته استاندارد باشد، احتمال نفوذ آب داخل حروف نیز کمتر خواهد بود.

روش هایی که می توان تراکم حدودی اسفنج را تشخیص داد خم کردن لبه حروف و یا نگاه کردن به اسفنج چنلیوم است که باید در رابطه با آن گفت هر چه حفره های اسفنج کمتر باشد، تراکم اسفنج بیشتر خواهد بود.


روکش پلاستیک

روکش پلاستیک
داخل لبه چنلیوم علاوه بر اسفنج یک نوع روکش پلاستیک هم قرار دارد که اسفنج روی آن قرار داده شده است؛ کاربرد اصلی پلاستیک داخل چنلیوم این است که پلکسی گلاس در هنگام ساخت حروف به لبه چسبانده شود.

نوع پلاستیک

روکش های پلاستیکی که در لبه چنلیوم مورد استفاده قرار می گیرند از جنس ها و کیفیت های مختلفی برخوردار هستند که به راحتی می توان تشخیص داد که هر کدام از آنها از چه کیفیتی برخوردار هستند.

به عنوان مثال با خم کردن لبه چنلیوم نباید پلاستیک آن شکننده باشد و می بایست به راحتی خم شود.

نوع چسب پلاستیک

مورد دیگر در تشخیص کیفیت چسب پلاستیک چنلیوم، ثابت ماندن و محکم ماندن آن روی لبه است که تشخیص آن هم به راحتی امکان پذیر است؛ به این صورت که نباید به راحتی و توسط دست از روی لبه جدا شود.

در آخر نیز باید گفت که در صورت استفاده از پلاستیک نامرغوب در لبه چنلیوم توسط تولید کنندگان، پلکسی گلاس از لبه جدا خواهد شد که مسلما با این اتفاق می بایست اقدام به ساخت مجدد حروف چلنیوم نمود.

رنگ چنلیوم

رنگ چنلیوم
مور دیگر در تشخیص بهترین رول چنلیوم رنگ روی لبه است که این مورد هم به راحتی قابل تشخیص است، مخصوصا در رنگ هایی به غیر از نقره ای.
برخی از رنگ ها آنقدر بی کیفیتند که با ضربه ای بسیار کوچک از روی لبه چنلیوم جدا می شوند و مسلما استفاده لبه هایی با رنگ های بی کیفیت به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ لذا پیشنهاد بر استفاده از چنلیوم هایی است که رنگ های با کیفیت و مرغوبی دارند.

برند چنلیوم

برند چنلیوم
آخرین مورد و یکی از 5 راه تشخیص بهترین نوع چنلیوم، برند چنلیوم است که مسلما برندهای متفاوتی هستند که در بازار وجود دارند و از کیفیت های مختلفی نیز برخوردار هستند.

شرکت های تولید کننده ای که لبه چنلیوم تولید می کنند با توجه به محصولی که در بازار عرضه می کنند از مشتریان و متقاضیان متفاوتی برخوردارند.

مسلما یکی از فاکتورهایی که یک برند می تواند مشتریان را جذب خود نماید، کیفت محصولات خود است که در رابطه با چنلیوم هم به همین صورت می باشد؛ لذا برند لبه های چنلیوم یکی از مهمترین عوامل در تشخیص کیفیت آن خواهد بود.

از برندهای مرغوب لبه چنلیوم که پیشنها به خرید و استفاده از آن در ساخت تابلو چلنیوم می شود می توان به لبه هایی مانند آلوراپید، آلوشاین، 360، نوین لایت و برخی دیگر از لبه های مطرح اشاره نمود که تمامی آنها موارد عنوان شده در این مطلب را به خوبی و طبق استانداردهای روز در تولید لبه چنلیوم رعایت می نمایند.