ساخت تابلو های تبلیغاتی در انواع متفاوتی صورت می پذیرند که تولید اکثر آنها در کارگاه های تابلو سازی انجام می گیرد و مراحل ساخت هر کدامشان با یکدیگر متفاوت می باشد که مسلما هر کدام از آنها جهت تولید ابزار ها و دستگاه های مربوط و مختص به خود را طلب می کنند؛ لذا در ادامه این مطلب قصد داریم متناسب با این مورد به موضوعی تحت عنوان ( تابلو نئون پلاستیک چطور ساخته می شود) بپردازیم و با این مدل از تابلو و مراحل تولید آن آشنا شویم.

تابلو نئون پلاستیک چطور ساخته می شود؟

تابلو نئون پلاستیک چیست؟

تابلو نئون پلاستیک چیست؟
گفتیم که تابلو های تبلیغاتی که در کارگاه های تابلو سازی تولید می شوند انواع متفاوتی دارند که برخی از آنها با نام های تابلو لایت باکس، تابلو ال ای دی، تابلو نئون فلکسی و... شناخته می شوند؛ همچنین در این بین برخی از تابلو ها هستند که در دسته تابلو های حروف برجسته قرار می گیرند، مانند حروف چلنیوم، حروف استیل، حروف وکیوم، و حروف نئون پلاستیک که در این مطلب قرار است در رابطه با آن با نکاتی مهم آشنا شویم.

تابلو نئون پلاستیک یک نوع حروف برجسته است که با استفاده از پلکسی گلاس که یک نوع پلاستیک سخت و در عین حال انعطاف پذیر است ساخته می شود.

این مدل از حروف برجسته قابلیت نور پردازی را دارد که نور پردازی آن با استفاده از اس ام دی های بلوکی 12 ولت صورت می گیرد که جهت روشن شدن اس ام دی ها هم نیاز است تا از منبع تغذیه 12 ولت جهت تبدیل برق شهری 220 به 12 استفاده شود.
از کاربرد های تابلو نئون پلاستیک هم می توانیم به مواردی مانند تابلو شرکت، تابلو کارخانه، تابلو ساختمان های اداری، مسکونی، تابلو مغازه و ...اشاره نماییم.

مراحل ساخت تابلو نئون پلاستیک

مراحل ساخت تابلو نئون پلاستیک
در ادامه مطلب با مراحل ساخت تابلو نئون پلاستیک که مانند دیگر تابلو های تبلیغاتی مراحل مختص به خود را می طلبد آشنا خواهیم شد.

برش حروف نئون پلاستیک

برش حروف نئون پلاستیک
تمامی حروف های برجسته همانطور که از نامشان مشخص است نوعی حروف هستند که با گذران مراحل مربوط به خود به شکل برجسته تبدیل می شوند، برش حروف نئون پلاستیک روی ورق های پلکسی گلاس انجام می شود که این عمل با استفاده از دستگاه برش لیزر و با کمک نیروی انسانی اپراتور دستگاه صورت می گیرد.

به طور کلی هم مراحل برش به این صورت است که بعد از آماده سازی طرح مورد نظر در نرم افزار های کامپوتری مربوطه اقدام به ارسال طرح توسط کامپوتر روی دستگاه لیزر می شود که با این عمل، دستگاه لیزر مبادرت به برش طرح ارسالی ارسال شده توسط کامپیوتر می نماید.

در رابطه با ورق های مورد استفاده در تولید حروف نئون پلاستیک هم باید گفت که ورق های پلکسی گلاسی که در برش حروف مورد استفاده قرار می گیرند معمولا دارای ضخامتی بین 2/5 تا 2/8 میل هستند که دارای تنوع رنگ بسیار بالایی هم هستند.

برش لبه حروف نئون پلاستیک

برش لبه حروف نئون پلاستیک
گفتیم که حروف نئون پلاستیک با استفاده پلکسی گلاس که یکی از ملزومات تابلو سازی بشمار می رود تولید می شود؛ در حقیقت تمام این حروف، پلکسی گلاس است که مسلما لبه حروف را هم شامل می شود؛ بعد از اینکه حروف مورد نظر برش داده شد می بایست لبه حروف هم که قرار است پلکسی گلاس باشد برش داده شود که این مورد هم با استفاده از دستگاه لیزر صورت می گیرد.

در رابطه با پهنای لبه ها نیز باید گفت که لبه مورد نظر با توجه به نوع فونت حروف و قطر قلم آن در پهناهایی بین 5 تا 11 سانتیمتر و در رنگ های متفاوت و مورد تایید کارفرما برش داده می شود.

ساخت حروف نئون پلاستیک

ساخت حروف نئون پلاستیک
بعد از برش حروف و لبه پلکسی گلاس نوبت به ساخت آن می رسد که این کار باید توسط حروف ساز پلاستیک انجام شود؛ تولید حروف نئون پلاستیک با استفاده از ابزار های مختص به این حروف انجام می گیرد که می توانیم از مهمترین آنها به شعله آتشی و اتو حروف سازی که با نام های اتو خم پلکسی و دستگاه خم پلکسی نیز شناخته می شوند اشاره نماییم.

در مورد مدت زمان تولید این نوع از حروف هم باید گفت که با توجه به اینکه حروف نئون پلاستیک نیازمند تجربه بالایی در حروف سازی است و در نوع خود یک صنعت هنری هم بشمار می رود که مسلما زمان بیشتری را نسبت به تولید دیگر حروف های برجسته طلب خواهد کرد.

برش زیر سازی حروف نئون پلاستیک

برش زیر سازی حروف نئون پلاستیک
حروف نئون پلاستیک به جهت اینکه نور پردازی و نصب شود می بایست دارای زیر سازی باشد که زیر سازی آن نوعی متریال به نام پی وی سی است؛ پی وی سی یک نوع پلاستیک نرم است که در تابلو سازی بیشتر از آن به عنوان زیر سازی حروف های برجسته استفاده می شود که پر مصرف ترین آنها دارای ضخامت 8 میل و 10 میل هستند.

زیر سازی حروف نئون پلاستیک به دو صورت قابل برش است، یکی به شکل دستی و با ابزاری به نام عمود بر و دیگری برش دادن با استفاده از دستگاه های سی ان سی که مسلما برش پی وی سی با دستگاه سی ان سی افزایش سرعت برش زیر سازی پی وی سی را در پی خواهد داشت و همچنین برش زیر سازی بسیار دقیق تر از روش دستی خواهد بود.

نصب اس ام دی داخل حروف نئون پلاستیک

نصب اس ام دی داخل حروف نئون پلاستیک
در مرحله آخر و بعد از ساخت حروف و برش پی وی سی نوبت به روشنایی و نصب اس ام دی داخل حروف نئون پلاستیک می شود؛ همانطور که گفتیم نصب اس ام دی ها روی پی وی سی که به عنوان زیر سازی حروف برش داده شده است انجام می گیرد؛ در مورد نوع اس ام دی های مصرفی در حروف هم باید گفت که اس ام دی های مورد نیاز جهت روشنایی حروف نئون پلاستیک از نوع اس ام دی های بلوکی هستند که در رنگ ها و برند های متفاوتی در بازار موجود هستند و بفروش می رسند.
نکته دیگری هم که در ابتدای مطلب به آن اشاره نمودیم این است که اس ام دی ها جهت روشنایی باید از منبع تغذیه بهرمند باشند تا با تبدیل برق شهری 220 ولت به 12 ولت، حروف ساخته شده را به مرحله روشنایی برسانند.