همانطور که می دانیم تبلیغات امروزه در گستره فراوانی انجام می گیرد که روش ها و انواع متفاوتی را شامل می شود و هر کدام از آنها توسط مجموعه ها و مشاغل متفاوتی مانند صدا و سیما، رادیو، شبکه های مجازی، چاپخانه ها، تابلو سازی ها و... انجام می گیرد؛ لذا در این مطلب قصد داریم تا به یکی از انواع تبلیغات به نام تابلو پلکسی نوری بپردازیم که ساخت و تولید آن توسط شرکت ها و مجموعه های تابلو سازی انجام می گیرد.

تابلو پلکسی نوری

قبل از اینکه به طور کامل با تابلو پلکسی نوری آشنا شویم لازم می دانیم تا کمی در رابطه با موارد و عنواین مرتبط با آن توضیح دهیم که پیشنهاد داریم با ما همراه باشید.

تعریف تبلیغات و تابلو سازی

تعریف تبلیغات و تابلو سازی
اگر بخواهیم تعریف تبلیغات را عنوان کنیم باید بگوییم که تبلیغات به معنی نشان داده شدن و دیده شدن است که می تواند شامل دیده شدن و مطرح شدن افراد یک جامعه و یا مشاغل یک جامعه باشد که این دیده شدن می تواند به روش های متفاوتی انجام شود که برخی از آنها عبارت هستند از تبلیغات توسط تلویزیون، تبلیغات توسط رادیو، تبلیغات توسط شبکه های مجازی و...

در رابطه با تعریف تابلو سازی هم بهتر است در ابتدا تعریفی داشته باشیم از تابلو؛ در رابطه با تعریف تابلو می توانیم اینطور بگوییم که تابلو به معنی علامت و نشانه است و هر چیزی که به یک علامت و نشانه اشاره داشته باشد می تواند تعریفی از یک تابلو باشد؛ به عنوان مثال نقاشی روی بوم، دیوار و یا حتی کاغذ می تواند یک تابلو باشد و یا در مثالی دیگر می توان گفت هر نمادی که به نام و نشانه ای تجاری اشاره داشته باشد می تواند یک نوع تابلو باشد؛ مانند تابلوهای جاده ها و اتوبان ها، تابلو راهنمایی و رانندگی، تابلو مغازه ها و موارد مشابه دیگر.

و اما تعریف تابلو سازی که در اینجا منظور ما تابلو های تبلیغاتی است به این صورت عنوان می شود که تابلو سازی شغل و حرفه ای است که نیروهای انسانی متخصص در آن اقدام به تولید و ساخت تابلو های تبلیغاتی دارند که این تولیدات با استفاده از متریال های مختلف همراه با دستگاه ها و ابزار های متفاوتی انجام می گیرد.

تعریف پلکسی گلاس

تعریف پلکسی گلاس
امروزه متریال های مختلفی در صنعت تابلو سازی مورد استفاده قرار می گیرد که یکی از آنها پلکسی گلاس (Plexiglas) نام دارد و نام اصلی آن، پلی متیل متا کریلات poly (methyl methacrylate) می باشد و البته با نام های تجاری دیگری مانند lucite, crylux, perspex و acrylite نیز شناخته می شود.

تعریف عامیانه ای که باید از پلکسی گلاس داشته باشیم این است که پلکسی گلاس یک نوع پلاستیک است که در رنگ های متفاوت شفاف و معمولی تولید می شود و در صنایع متفاوتی هم به کار گرفته می شود که یکی از آنها تابلو سازی است و اصلی ترین کاربرد پلکسی گلاس در تابلو سازی نیز مربوط می شود به ساخت و تولید انواع تابلو های تبلیغاتی مانند تابلو لایت باکس، تابلو چلنیوم، تابلو نئون پلاستیک و برخی دیگر از تابلو های تبلیغاتی.

ساخت تابلو با پلکسی | تابلو پلکسی گلاس نوری

ساخت تابلو با پلکسی | تابلو پلکسی گلاس نوری
همانطور که اشاره کردیم پلکسی گلاس یکی از متریال هایی است که می توان به واسطه آن اقدام به تولید انواع تابلو های تبلیغاتی نمود که یکی از آنها تابلو پلکسی نوری است؛ البته می توان تمام تابلو های تبلیغاتی که با استفاده از پلکسی گلاس به صورت نور دار تولید می شود را تابلو پلکسی نوری نام برد، اما تابلویی که در این مطلب مد نظر ماست، تابلویی کاملا متفاوت است.

تابلو پلکسی نوری به تابلویی گفته می شود که پلکسی گلاس از اصلی ترین متریال ها در تولید آن می باشد و البته همانطور که از نامش مشخص است قابلیت روشنایی را نیز داراست.

روش ساخت تابلو پلکسی نوری

روش ساخت تابلو پلکسی نوری
یکی از متداول ترین روش هایی که امروزه در تولید تابلو پلکسی نوری مورد استفاده قرار می گیرد به این صورت است که در ابتدا متن و یا لوگو تبلیغاتی با استفاده از دستگاه لیزر روی پلکسی گلاس حکاکی می شود و بعد از آن اقدام به تعبیه کردن فضایی در پلکسی گلاس جهت نور پردازی می شود که نور پردازی آن نیز با استفاده از اس ام دی های خطی انجام می گیرد.

بعد از نصب اس ام دی ها در فضای تعبیه شده پلکسی، اقدام به روشنایی تابلو می شود که با انجام این کار شاهد نور پردازی در قسمت های حک شده روی پلکسی گلاس خواهیم بود.

مورد دیگری که باید در رابطه با تابلو های پلکسی نوری به آن اشاره داشته باشیم این است که می توان به جای حک لیزری از استیکر، چاپ فلت بد و یا برش پلکسی گلاس جهت تبلیغات و متن های روی تابلو استفاده کرد؛ همچنین باید این را هم یاد آور شده که تابلو های پلکسی نوری معمولا با استفاده از ورق های پلکسی شیشه ای و دوغی در ضخامت هایی بین 2/8 تا 10 میلیمتر تولید می شوند.

قیمت تابلو پلکسی نوری

قیمت تابلو پلکسی نوری
در نهایت می رسیم به قیمت تابلو پلکسی نوری که باید گفت قیمت گذاری تابلو پلکسی نوری به شرایط و عوامل متفاوتی بستگی دارد که در ادامه به اصلی ترین آنها خواهیم پرداخت.

نوع پلکسی گلاس در تابلو پلکسی نوری

نوع پلکسی گلاس در تابلو پلکسی نوری

از اصلی ترین موارد و عواملی که در قیمت گذاری تابلو پلکسی گلاس نوری نقش مهمی را ایفا می کند، نوع پلکسی گلاس است؛ همانطور که می دانیم پلکسی گلاس ها در برند ها، رنگ ها و ضخامت های متفاوتی در بازار موجود هستند که مسلما استفاده از نوع مرغوب آن باعث افزایش قیمت تابلو پلکسی نوری خواهد بود؛ همچنین هر قدر ضخامت پلکسی افرایش داشته باشد، قیمت تابلو نیز افزایش خواهد داشت.

نوع اس ام دی در تابلو پلکسی نوری

نوع اس ام دی در تابلو پلکسی نوری

گفتیم که روشنایی تابلو پلکسی نوری با استفاده از اس ام دی ها صورت می پذیرد که همین موضوع یکی از تعیین کننده های قیمت تابلو پلکسی نوری می باشد؛ در واقع نوع و برند اس ام دی ها تعیین کننده قیمت تابلو پلکسی نوری می باشد و مسلما استفاده از اس ام دی های با برند معتبر و کیفیت مرغوب می تواند یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت تابلو پلکسی نوری باشد که البته این افزایش قیمت، به مراتب باعث افزایش کیفیت تابلو پلکسی نوری هم خواهد بود.