تابلو سازی این حرفه هنری همه روزه به طور قابل ملاحظه ای رو به تغییر، تحول و نوآوری است که می توانیم یکی از این تغییرات را در بحث فنی این حرفه شاهد باشیم که آن هم ساخت و نصب حروف برجسته روی پروفیل آهن می باشد؛ لذا در ادامه می پردازیم به شرح نصب تابلو چلنیوم روی پروفیل آهن که یکی از روش های کاربردی نصب در تابلو سازی بشمار می رود.

نصب تابلو چلنیوم روی پروفیل | تابلو تبلیغاتی روی آهن

می خواهیم قبل از توضیح در مورد نصب تابلو چلنیوم روی پروفیل کمی با ماهیت تابلو چلنیوم و پروفیل آهن آشنا شویم.

تابلو چلنیوم یا حروف چلنیوم چیست؟

تابلو چلنیوم یا حروف چلنیوم چیست؟
در بسیاری از مطالب گذشته در رابطه با حروف های برجسته توضیح دادیم و گفتیم که حروف های برجسته به چند شکل متفاوت همراه با متریال های مختلف ساخته می شوند و همچنین با یکی از حروف های برجسته پر فروش در تابلو سازی به نام حروف برجسته چلنیوم آشنا شدیم و گفتیم که حروف چلنیوم را در تابلو سازی با نام تابلو چلنیوم می شناسند.
اگر مجددا بخواهیم کمی توضیح مختصر در مورد تابلو چلنیوم داشته باشیم باید این طور بنویسیم که تابلو چلنیوم یک نوع حروف است که به صورت برجسته ساخته می شود و مانند دیگر حروف های برجسته جهت ساخت و تولید نیازمند متریال های مصرفی و مختص به خود را می باشد؛ حروف برجسته چلنیوم که نام اصلی آن چنلیوم است با استفاده از اجناسی مانند رول چنلیوم (که یک نوع آلومینیوم می باشد)، پلکسی گلاس (که یک نوع پلاستیک شفاف است) و اس ام دی (که یک نوع المان نوری است) ساخته می شود.
این حروف برجسته پر فروش در صنعت تبلیغات دارای مزیت های بسیاری است که یکی از بارز ترین آنها تولید و ساخت آن در انواع مختلف می باشد؛ در حقیقت می توانیم این طور نتیجه بگیریم که حروف برجسته چلنیوم به شکل های مختلفی تولید می شود که همین امر باعث انتخاب آن توسط مشتریان به عنوان تبلیغات محیطیشان می باشد.
برخی از انواع تابلو چلنیوم که در کارگاه های تابلو سازی ساخته می شوند به این شکل نام گذاری می شوند: تابلو چلنیوم ساده، تابلو چلنیوم پلکسی دوبل، تابلو چلنیوم پانچ، تابلو چلنیوم نور اندریک، تابلو چلنیوم کریستال و مواردی دیگر.

پروفیل آهن در تابلو سازی | آهن در تابلو سازی

پروفیل آهن در تابلو سازی | آهن در تابلو سازی
همانطور که می دانیم متریال های بسیاری هستند که در تابلو سازی مورد استفاده تابلو سازان قرار می گیرند که چند سری از آنها عبارتند از پلکسی گلاس، آلومینیوم، لامپ های اس ام دی و ال ای دی و بسیاری دیگر از اجناس؛ اما یکی از پر کاربرد ترین و پر مصرف ترین متریال ها در تابلو سازی آهن است.
آهن یکی از عناصر شیمایی است که با نماد Fe نشان داده می شود و به عنوان یک فلز از نظر جرم، بزرگترین عنصر سازنده کره زمین است.
آهن در میان متریال های موجود در کره زمین و در میان بشر یکی از پرکاربرد ترین ها است که اگر بخواهیم به موارد استفاده از آن در زندگی افراد و مشاغل بپردازیم، آنقدر مثال وجود دارد که مسلما در این مطلب نمی گنجد؛ اما به طور کلی می شود چند نمونه کاربرد آن در مشاغل و صنایع را نام برد که برخی از آنها عبارتند از: ساختمان سازی، سوله سازی، تولید لوازم صوتی و تصویری، تولید مبل و صندلی، تولید در و پنجره، تولید لوازم گرمایشی و سرمایشی و عناوین بسیار دیگر.
امروزه آهن به شکل های مختلفی در کارخانه ها تولید می شود که چند نمونه آن صفحه آهن، تسمه، میل گرد، پروفیل و ... می باشد؛ اما همانطور که گفتیم آهن در صنایع بسیاری به کار می رود که علاوه بر عناوین نام برده شده می توانیم به مورد دیگری نیز اشاره داشته باشیم که آن هم صنعت هنری تابلو سازی است.
صفحه آهن، تسمه های آهن و پروفیل های آهن از پر مصرف ترین موارد آهن در تابلو سازی هستند که در ادامه با توضیح در مورد پروفیل آهن و یکی از کاربردهایش در تابلو سازی مطلبمان را ادامه می دهیم.


ساخت تابلو روی پروفیل آهن | تابلو چلنیوم و پروفیل

ساخت تابلو روی پروفیل آهن | تابلو چلنیوم و پروفیل
در مورد تابلو چلنیوم توضیح دادیم و گفتیم و متوجه شدیم که تابلو چلنیوم یکی از انواع حروف برجسته است که در شکل ها و در واقع انواع متفاوتی تولید می شود؛ همچنین در مورد پروفیل آن نیز به اطلاعاتی نسبی دست یافتیم که حال می توانیم با توجه به آگاهی از دو مورد فوق به ادامه مطلب و در نهایت درک بالا و بهینه بپردازیم.
پروفیل های آهنی در تابلو سازی مصارف بسیاری را دارند که عمده استفاده از آنها مربوط می شود به ساخت تابلو هایی مانند تابلو فلکس، ساخت برخی از لایت باکس ها، زیر سازی چوب ترمووود، زیر سازی تابلو کامپوزیت و ...
اما یکی از کاربرد ها و استفاده از پروفیل های آهنی در تابلو سازی مربوط می شود به ساخت زمینه تابلو های حروف برجسته مانند حروف برجسته استیل، حروف برجسته نئون پلاستیک، حروف برجسته لاسوگاسی، حروف برجسته چلنیوم و دیگر موارد تابلو حروف برجسته.
به عنوان مثال در تصویر فوق، ساخت تابلو تبلیغاتی قابل مشاهده است که زیر سازی آن پروفیل آهن و حروف برجسته به کار رفته در آن از نوع حروف برجسته چلنیوم یا همان تابلو چلنیوم است.
ساخت این مدل از تابلو تبلیغاتی از دو مزیت مهم برخوردار است که به شکل تیتر وار به این صورت هستند: قیمت مناسب نسبت به زیر سازی تابلو کامپوزیت و تابلو ترمووود و مورد دوم، استحکام بالا در برابر شرایط مختلف جوی و نصب در ارتفاع.
در آخر باید در مورد پروفیل های آهنی به نکته ای مهم اشاره داشته باشیم و آن ابعاد مختلف شاخه های پروفیل هستند که مسلما استفاده از ضخامت های مختلف پروفیل متناسب با نیاز خواهد بود که این مورد در تابلو سازی نیز صدق می کند؛ به عنوان مثال استفاده از پروفیل های سنگین و ضخیم در تابلو سازی، مناسب اجرای پروژه ها و تابلو های تبلیغاتی بزرگ خواهند بود و بر عکس استفاده از پروفیل های نازک، مناسب استفاده و کاربرد در ساخت و تولید تابلو های کوچکتر هستند.