گستردگی در دنیای تبلیغات از راه تابلو سازی و ساخت تابلو های تبلیغاتی امروزه به سرعت در حال توسعه و پیشرفت می باشد که همراه با رویکرد متفاوت تکنولوژی به صنعت تابلو سازی، این پیشرفت بر اکثر افراد و مشتریان تابلو های تبلیغاتی واضح و مبرهن است. در این مطلب قصد داریم تا با یکی از تابلو های تبلیغاتی به نام تابلو چلنیوم از نوع معمولی و ساده بپردازیم که با ایجاد تغییرات در نحوه ساخت آن می توان به ایده ها و مدل های جدیدی از این نوع حروف برجسته دست یافت.

تابلو چلنیوم ساده تک پلکسی

تابلو چلنیوم یا حروف چلنیوم

مقصود از تابلو چلنیوم همان حروف برجسته چلنیوم است که بعد از ساخت و تلفیق با زیر سازی یا نما های مختلف مانند کامپوزیت یا ترمووود و نصب روی سر در اماکن تجاری یا مسکونی تحت عنوان تابلو چلنیوم شناخته می شود. حروف چلنیوم با توجه به کاربرد متریال چنلیوم در این حروف که نوعی آلومینیوم است نام گذاری شده است. کارخانه های تولید کننده چنلیوم طی فرایند هایی آلومینیوم را به شکل رول در آورده و با ضخامت هایی بین 4 تا 5 دهم و در ابعاد 7، 9 و 11 سانتیمتر بفروش می رسانند که متراژ رول ها نیز بین 30 تا 50 سانتیمتر می باشند.
یکی از مواردی که می بایست در خرید رول چنلیوم به آن دقت داشت، کارخانه های تولید کننده رول چنلیوم است که از تولید کننده های معتبر می توان به شرکت mci اسپانیا اشاره نمود که محصولات خود را با برند آلوراپید بفروش می رساند. از مهمترین دلایل اعتبار این شرکت و برند می توان به مواردی مانند ضخامت رول، کیفیت رنگ و آنادایز یا آنودایز چنلیوم اشاره نمود.
در مورد روش های تشخیص رول چنلیوم آلوراپید باید عنوان کرد که ضخامت این رول 5 دهم است که در متراژ 50 متری درون جعبه مخصوص به خود بفروش می رسد و نکته مهم دیگری که در تشخیص این رول باید عنوان نمود، حک شدن برند آلوراپید دور تا دور رول است که در قسمت داخلی لبه قابل رویت می باشد. بعد از آلوراپید می توان به لبه های دیگری مانند آلوشاین، آلوتیپ و مواردی دیگر اشاره نمود که از کیفیت و ماندگاری بالایی برخوردار هستند.

تابلو چلنیوم ساده

تابلو چلنیوم ساده
همانطور که در بسیاری از مطالب قبل عنوان کردیم تابلو چلنیوم در انواع متفاوتی قابل تولید و ساخت هستند که یکی از رایجترین و ساده ترین روش ساخت آن، تابلو چلنیوم ساده یا تک پلکسی است که در واقع اولین نوع ساخت چلنیوم نیز می باشد. تابلو چلنیوم که نوعی حروف برجسته است با استفاده از چنلیوم، پلکسی گلاس، اس ام دی و پی وی سی ساخته می شود که هر کدام از این متریال ها کاربرد مخصوص به خود را در حروف چنلیوم دارند.
چنلیوم به عنوان لبه حروف یا همان برجستگی حروف استفاده می شود. پلکسی گلاس به عنوان نمای اصلی و روی حروف به کار می رود. پی وی سی نوعی زیر سازی برای چنلیوم است و اس ام دی ها در جهت نور پردازی حروف و نصب روی پی وی سی به کار گرفته می شوند. تمام این موارد توضیح مختصری از ساخت تابلو چلنیوم ساده است که با توجه به رنگ بندی پلکسی و چنلیوم می توان این نوع از حروف را در رنگ های مختلفی تولید نمود.

مراحل ساخت تابلو چلنیوم ساده

تابلو چلنیوم ساده مانند دیگر تابلو های تبلیغاتی می بایست مراحل مختلفی را در جهت تولید طی کند تا به مرحله نصب و اتمام کار برسد. قبل از سفارش و عقد قرار داد با مشتریان در رابطه با ساخت و نصب تابلو چلنیوم، کارشناسان مجموعه تابلو سازی می بایست محل مورد نظر نصب تابلو را رویت نمایند تا با در اختیار داشتن مواردی مانند ابعاد تابلو، ارتفاع از سطح زمین و موارد فنی دیگر به ساخت تابلو بپردازند که بعد از رویت تابلو توسط کارشناس اطلاعات به دست آمده در اختیار طراح مجموعه جهت طراحی تابلو قرار می گیرد که مراحل طراحی نیز باید در حضور مشتری، جهت انتخاب رنگ، نوع فونت، سایز و ... انجام گیرد.
تایید کردن طرح، رنگ و ابعاد تابلو یکی از مهم ترین مراحل سفارش و ساخت تابلو چلنیوم است که توسط مشتری انجام می گیرد. بعد از تایید، طرح تابلو جهت برش پلکسی گلاس به اپراتور دستگاه لیزر ارجاع داده می شود که قبل از برش، اپراتور مجددا طرح تابلو را مورد بررسی قرار می دهد و در صورت هر گونه مشکل در طرح و قبل از برش مبادرت به اصلاح آن می نماید و در آخر مرحله برش آغاز می شود و با توجه به متراژ حروف در مدت زمان مشخصی به پایان می رسد.
بعد از برش پلکسی گلاس مراحل ساخت حروف چنلیوم آغاز می شود که به دو شکل انجام میگیرد. یکی از روش های ساخت توسط دستگاه انجام می شود و دیگری به صورت کاملا دستی که البته در روش ساخت با دستگاه باید عنوان کرد که زیر نظر حروف ساز انجام می گیرد و به دلیل اینکه دستگاه به عنوان ساخت حروف های لاتین دارای خروجی مناسبی می باشد، در ساخت حروف های فارسی می بایست حروف ساز در برخی از مراحل کار ناظر باشد تا حروف چنلیوم به بهترین شکل ساخته شود.
کلیت مراحل ساخت حروف چنلیوم توسط دستگاه یا دست به این صورت است که لبه چنلیوم با توجه به طرح برش خورده روی پلکسی گلاس، مطابق با تمام زوایا همراه با ابزارهای مربوطه خم شده و توسط چسب های فوری به پلکسی گلاس چسبانده می شود و بعد از ساخت حروف در نهایت نوبت به نور پردازی حروف ساخته شده می رسد که این مرحله توسط اس ام دی های بلوکی و نصب آنها روی پی وی سی انجام می گیرد و با توجه به ولتاژ اس ام دی ها که معمولا 12 ولت می باشد با استفاده از منبع تغذیه مربوطه و تبدیل برق 220 شهری به 12 ولت مراحل روشنایی به اتمام می رسد.

لبه تابلو چلنیوم ساده

همانطور که عنوان کردیم تابلو چلنیوم ساده توسط یک رنگ پلکسی گلاس و لبه چنلیوم ساده ساخته می شود. رول های چنلیوم امروزه به شکل های مختلفی تولید می شوند که می توان به مواردی مانند رول چنلیوم لترمکس و رول چلنیوم پانچی اشاره نمود که هر دو مورد در رنگ های متفاوتی تولید و بفروش می رسند و همچنین در مورد رول های پانچی باید عنوان کرد که پانچ های ایجاد شده روی لبه چنلیوم به شکل های متفاوتی انجام می گیرد.
اما در مورد ساخت تابلو چلنیوم ساده که مبحث اصلی در این مطلب است باید گفت که رول های استفاده شده در این نوع از حروف چنلیوم کاملا ساده می باشد و تنها در رنگ های موجود لبه چنلیوم قابل ساخت خواهد بود. نکته دیگری که می بایست عنوان کرد، قیمت تابلو چلنیوم به شکل ساده است. در مورد قیمت گذاری حروف چنلیوم به صورت ساده باید گفت که این مدل از اجرای چلنیوم از قیمت پایین تری نسبت به مدل های پلکسی دوبل یا چلنیوم پانچی است که مسلما به دلیل استفاده از متریال کمتر نسبت به دیگر حروف های چلنیوم خواهد بود.