تا به حال به این نکته اندیشیده اید که برای ساخت یک تابلو و نصب آن در محل مورد نظر چه متخصصانی، چه مشاغلی و به عبارت دیگر چه حرفه هایی درگیر می شوند؟ پروژه طراحی و ساخت تابلو برای اینکه موفقیت آمیز باشد و به بهترین شکل به پایان برسد نیاز دارد که از ابتدا افراد متخصص، مراحل پروژه به عهده بگیرند. از طراحی تابلو تا معماری محیط، به کار گیری دستگاه های تابلو سازی مانند دستگاه لیزر همراه با اوپراتور ها تا پیاده سازی و اجرا توسط نصابان حرفه ای و مجرب و در نهایت تولید محصولی با کیفیت و مناسب.

حرفه های مرتبط با تابلو سازی

حرفه های مرتبط با تابلو سازی: طراحی

طراحی شاخه های مختلفی دارد و به جنبه های مختلف یک تابلو می پردازد. نکته ی مهم این است که برای طراحی هر تابلو نیاز به تخصص در نرم افزار خاصی داریم. برای مثال برای طراحی و ساخت تابلو فلکسی فیس باید از نرم افزار فتوشاپ استفاده کنیم، در نتیجه یکی از نرم افزار های مورد نیاز برای طراحی انواع تابلو فتوشاپ است که به همین منظور متخصصی طراح که تسلط کافی بر نرم افزار فتوشاپ دارد می تواند در این حوزه فعالیت کند. نرم افزار دیگری که کاربرد زیادی در تابلو سازی دارد نرم افزار کورل می باشد که ویژگی نرم افزار گرافیکی و خطی را همزمان دارد و برای ساخت تابلو چلنیوم، تابلو استیل، تابلو حروف برجسته و ... کاربرد دارد. همچنین تابلو سازی هایی که دارای دستگاه لیزر هستند و از آن در پروژه های خود استفاده می کنند نیاز بسیار زیادی به نرم افزار کورل دارند.

نرم افزار دیگری که جدیدا استفاده ی زیادی از آن در تابلو سازی می شود و به یکی از ارکان این حوزه تبدیل شده 3d max می باشد. مشتریان و متقاضیانی که خواهان تابلو تبلیغاتی می باشند تمایل دارند پیش از ساخت تابلو و اجرای آن، بتوانند یک پیش نمایش از آنچه که ساخته خواهد شد را رویت کنند و بتوانند تصور کنند که خروجی نهایی تابلو متناسب با درخواستشان می باشد یا خیر به همین دلیل نرم افزار 3dmax در ارائه ی طرح قبل از اجرا به مشتری کاربرد مهمی دارد. در نتیجه در تابلو سازی پیش از انجام هر کاری نیاز به طراحان مسلط به نرم افزار های طراحی روز دنیا داریم که بتوانند طرح مناسبی را برای ساخت و اجرا ارائه دهند.

حرفه های مرتبط با تابلو سازی: الکترونیک

یکی دیگر از تخصص هایی که در تابلو سازی مورد استفاده قرار می گیرد علم الکترونیک است. جدای از تمام مسائل ساخت و طراحی یک تابلو، موضوع مهمی که در تابلو سازی اهمیت دارد نورپردازی می باشد که باید با دانش کافی نسبت به ایجاد آن تلاش کرد و از همین بابت می بایست فردی که در حرفه تابلوسازی فعالیت دارد دانش کافی در زمینه الکترونیک را داشته باشد. برای مثال در ساخت تابلو های تبلیغاتی ال‌ای‌ دی ثابت و روان که در مغازه ها و سطح شهر استفاده ی زیادی دارند برای طراحی و ساخت باید بدانیم که این تابلو ها به چه جریان مصرفی نیاز دارند، چند آمپر جریان مصرف می کنند و به چه منبع تغذیه ای برای تامین این جریان نیاز دارند. همچنین برای ساخت تابلو های چلنیوم در بحث نورپردازی، که به اس‌ام دی (SMD) نیاز دارند. SMD ها باید به روش های مناسبی سیم کشی شوند که کارایی لازم و طول عمر بالایی را داشته باشند که این موضوع باز هم به علم الکترونیک مربوط می شود. در واقع هر تابلویی که به نورپردازی نیاز داشته باشد تا حدی به دانش الکترونیک مربوط می شود که باید پیش زمینه ای از آن را داشت.

حرفه های مرتبط با تابلو سازی: دکوراسیون

حرفه ی دیگری که در کار تابلو سازی مورد استفاده قرار می گیرد و کسانی که این تخصص را داشته باشند به مراتب از موفقیت بیشتری نسبت به رقبا برخوردار هستند، دکوراسیون است. کمتر شرکتی در زمینه تابلو سازی به این نکته دقت دارد و به آن اهمیت می دهد ولی واقعیت این است که اگر حداقل های دانش دکوراسیون و معماری در تیم تابلوسازی وجود نداشته باشد نتیجه نهایی کار قطعا زیبایی ظاهری و استفاده ی صحیح خود را از دست می دهد و نمی تواند در جذب مشتری و مخاطبان موثر واقع شود. ما در شرکت نوین لایت از معدود شرکت هایی هستیم که به خوبی به مسئله ی دکوراسیون و اهمیت آن آگاه هستیم و می توانیم تشخیص دهیم که چه حروفی مناسب چه فضای می باشد، چه متریال های باید در آن به کار رود، چه نوع طرح و نورپردازی می تواند بیشترین تاثیر و جلب توجه را داشته باشد و ...

شناخت فضای کار (داخل فروشگاه، بیرون فروشگاه، میزان نور و ...) مسئله ای است که تاثیر بسیار زیادی در طراحی و ساخت تابلو دارد و باید به آن توجه ویژه ای داشت.

حرفه های مرتبط با تابلو سازی: جوشکاری

تمام مواردی که عنوان کردیم حرفه هایی هستند که مستقیما با طراحی و ساخت تابلو در ارتباط هستند و هیچکدام به اندازه ی جوشکاری در مرحله ی نهایی یعنی اجرا و نصب تابلو تاثیر گذار نخواهد بود. جوشکاری بخش مهمی از یک پروژه تابلو سازی است که تکمیل کننده و خاتمه دهنده آن است و تقریبا در تمام پروژه ها از جوشکاری استفاده می شود. برای مثال در ساخت یک تابلو کامپوزیت سردر و پیش از آنکه متریال تابلو کامپوزیت مورد استفاده و پیاده سازی قرار بگیرد باید زیر سازی فضای کامپوزیت اسکلت بندی (آهن‌ کشی) شود تا استحکام لازم را داشته باشد و به طور کلی باید عنوان نمود که برای نصب اکثر تابلو های تبلیغاتی باید از یک جوشکار ماهر (که علاوه بر تسلط بر جوشکاری، تجربه کار در پروژه های تابلو سازی را داشته باشد) کمک گرفت تا از اصولی ترین روش در نصب یک تابلو تبلیغاتی بهره لازم را برد.