امروزه نرم افزار ها و برنامه های کامپیوتری نقش بسیار زیادی در دنیا، زندگی افراد و مشاغل مختلف دارند که این نقش اهداف مثبت و مفیدی را در پی دارد؛ لذا در این مطلب می خواهیم به تاثیرات مثبت نرم افزار در تابلو سازی و معرفی دو نوع پر کاربرد جهت طراحی تابلو ها در این صنف بپردازیم که پیشنهاد داریم تا انتها این مطلب را بخوانید.

برنامه تابلو سازی

برنامه و نرم افزار های تابلو سازی

تابلو سازی یکی از اصنافی است که ماهیتش ساخت و تولید انواع تابلو تبلیغاتی می باشد که تولید آنها با استفاده از ابزارها و دستگاه های مربوطه صورت می پذیرد؛ اما یک نکته که صنعت تابلو سازی را به طور چشمگیر و قابل توجهی رو به حرکتی مثبت در آورده وجود نرم افزار های کامپیوتر در این صنف است.
مسلما استفاده از نرم افزار ها در تولید تابلو های تبلیغاتی می تواند تاثیر قابل توجهی در سرعت و کیفیت تابلو های تبلیغاتی داشته باشد.
به طور کلی نرم افزار ها در تابلو سازی به دو دسته تقسیم می شوند؛ یکی نرم افزار هایی که با استفاده از آنها اقدام به طراحی تابلو ها می شود و دسته دوم هم نرم افزار هایی که دستگاه های تابلو سازی به واسطه آنها کار می کنند که در ادامه به هر دو آنها خواهیم پرداخت.

نرم افزار دستگاه های تابلو سازی

نرم افزار دستگاه های تابلو سازی
امروزه دستگاه های مختلفی در تابلو سازی وجود دارند که با استفاده از آنها می توان ساخت تابلو های تبلیغاتی را به بهترین شکل از نظر سرعت و دقت بالا انجام داد؛ به عنوان مثال دستگاه هایی مانند دستگاه سی ان دسی، دستگاه لیزر، دستگاه حروف ساز چنلیوم و... برخی از این موارد در تابلو سازی هستند.
اما نکته ای که باید در رابطه با این دستگاه ها عنوان کرد این است که دستگاه های تابلو سازی به دلیل ارتباط با سیستم کامپیوتر دارای یک نرم افزار رابط هستند که از طریق آن می توان اقدام به ارسال طرح در دستگاه و شروع به کار دستگاه نمود.
به عنوان مثال سازندگان دستگاه لیزر جهت کارکرد دستگاه لیزر تولید شده توسط خود اقدام به ساخت یک نرم افزار رابط هم می کنند که اوپراتور و کاربر دستگاه می تواند با استفاده از این نرم افزار، طرحی که از قبل آماده کرده را برای برش به دستگاه لیزر ارسال نماید.
لازم به ذکر است که تابلو هایی مانند تابلو های روان و تابلو های پیکسلی هم جهت برنامه ریزی نیازمند استفاده از نرم افزار های مختص به خود می باشند.

نرم افزارهای طراحی در تابلو سازی

نرم افزارهای طراحی در تابلو سازی
تابلو های تبلیغاتی قبل از ساخت باید مرحله ای مهم به نام طراحی را سپری کنند که این مرحله توسط طراح و با استفاده از برنامه های مخصوص تابلو سازی انجام می گیرد؛ در واقع می بایست ابتدا تابلو های تبلیغاتی با استفاده از این نرم افزارها طراحی شوند و بعد از آن مطابق با نوع تابلویی که قرار است تولید شود، از طریق نرم افزار دستگاه مربوط به ساخت آن تابلو به سرانجام برسد.
به عنوان مثال جهت تولید تابلو فلکسی فیس در ابتدا تابلو مورد نظر با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ و... طراحی می شود و در مرحله بعد جهت چاپ فلکسی، نرم افزار مربوط به دستگاه چاپ باز می شود و فایلی که از قبل با استفاده از فتوشاپ یا... آماده شده، از طریق نرم افزار دستگاه فلکسی، جهت چاپ روی دستگاه ارسال می شود.

نرم افزار کورل دراو در تابلو سازی

نرم افزار کورل دراو در تابلو سازی
یکی از نرم افزار های بسیار کاربردی در تابلو سازی نرم افزار کورل دراو (Corel draw) می باشد که توسط شرکت کورل تولید شده است؛ این نرم افزار یک نرم افزار برداری یا خطی است که منظور از برداری هم این است که طراحی با استفاده از خطوط رسم شده در نرم افزار صورت می گیرد که اصطلاحا به این نوع طرح ها، وکتور هم گفته می شود.
بیشترین کاربردی که نرم افزار کورل دارد در راستای طراحی حروف های برجسته است چرا که حروف های برجسته جهت ساخت نیازمند این هستند که روی متریال هایی مانند آهن، استیل، پلکسی گلاس و .... برش داده شوند.
از تابلو هایی که با استفاده از نرم افرار کورل طراحی می شوند و در دسته حروف های برجسته قرار می گیرند می توانیم به تابلو استیل، تابلو وکیوم، تابلو چلنیوم و ... اشاره نماییم.
البته از نرم افزار کورل در طراحی تابلو های فلکسی، لایت باکس و ... هم استفاده می شود اما می توان گفت که تخصص و ماهیت این برنامه برداری بوده و همانطور که گفتیم بیشترین کاربرد آن در جهت تولید تابلو های حروف برجسته می باشد.

نرم افزار فتوشاپ در تابلو سازی

نرم افزار فتوشاپ در تابلو سازی
غیر از نرم افزار های برداری نرم افزار های دیگری هم هستند که بر پایه پیکسل عمل می کنند؛ در تعریف پیکسل هم به زبان ساده باید بگوییم که به کوچکترین عنصری که یک تصویر را تشکیل می دهند پیکسل گفته می شود.
یکی از نرم افزار هایی که بر پایه پیکسل عمل می کنند نرم افزار فتوشاپ نام دارد که می توان با استفاده از آن اقدام به طراحی تصاویر و متون گرافیکی زیبا نمود که مسلما با استفاده از این نرم افزار می توان طراحی تابلو هایی مانند فلکسی فیس، بنر، انواع تابلو لایت باکس و دیگر موارد مشابه را هم انجام داد.