امروزه دنیای تبلیغات بسیار وسیع و گسترده شده است که این بزرگی در دنیای تبلیغات شامل یک خانواده بزرگ است که زیر شاخه های متفاوتی را در بر می گیرد؛ در واقع تبلیغات تنها به یک یا چند نوع خاص تقسیم بندی نمی شود و باید گفت که تبلیغات به چندین شکل متفاوت صورت می پذیرد که برخی از آنها شامل تبلیغاتی همچون تبلیغات تلویزیون، رادیو، شبکه های اجتماعی و تبلیغات محیطی می شوند.

تفاوت تابلو ترمووود با تابلو کامپوزیت

تبلیغات محیطی که در این بخش قصد داریم به دو روش آن بپردازیم، شامل زیر شاخه های مختلفی است که از نمونه هایی که می توانیم به آنها اشاره داشته باشیم عبارتند از تولید و ساخت تابلو های بیلبورد جاده ای، تابلو مغازه ها، تابلو شرکت ها، تابلو سردر پاساژها و بسیاری از موارد مشابه دیگر که در همین رابطه می خواهیم به دو نوع از تابلو های تبلیغاتی و تفاوت های بین آنها بپردازیم که نام این تابلو ها عبارتند از تابلو ترمووود و تابلو کامپوزیت.

تابلو ترمووود چیست؟

تابلو ترمووود چیست؟
ترمووود نوعی چوب است که امروزه از کاربرد بسیار بالایی در صنایع مختلف همچون ساختمان سازی، تابلو سازی و مواردی دیگر برخوردار است؛ تولید چوب ترمووود به این صورت است که در ابتدا به چوب ها حرارتی در حدود 100 درجه سانتیگراد می دهند و بعد از آن مجددا و به ترتیب حرارت را طی چند مرحله به 130 درجه، 180 درجه و در نهایت 220 درجه سانتیگراد می رسانند.
بعد از انجام مراحل فوق چوب ها را از دستگاه خارج می کنند تا حرارت آنها به 100 درجه سانتیگراد کاهش پیدا کند که با انجام این مراحل، حشرات موذی داخل چوب از بین رفته و چوب ها تا حد بسیار بالایی در برابر شرایط مختلف جوی مقاوم می شوند.
از چوب های ترمووود به دلیل دوام و طول عمر بالایی که دارند می توان در صنعت تابلو سازی در جهت تولید تابلو تبلیغاتی استفاده نمود که بیشترین کاربرد آن به عنوان زیر سازی حروف های برجسته ای مانند حروف استیل، حروف نئون پلاستیک، حروف چلنیوم و... می باشد.
نکته مهم دیگر اینکه بعد از تولید یک تابلو تبلیغاتی توسط چوب ترمووود می توان به آن نام تابلو چوبی، تابلو ترمووود و مواردی مشابه را اطلاق نمود.

تابلو کامپوزیت چیست؟

تابلو کامپوزیت چیست؟
کامپوزیت یک نوع متریال است که مواد اصلی تشکیل دهنده آن آلومینیوم می باشد؛ کاربرد آلومینیوم در تولید ورق های کامپوزیت به این شکل است که پلی اتیلن را در دو سمت آلومینیوم قرار می دهند و برای پوشش دهی و مقاوم نمودن بیشتر، موادی مانند چسب، رنگ و در نهایت پوششی نایلونی روی آن قرار می دهند.

از متریال کامپوزیت در صنعت هایی نظیر خودرو سازی، ساختمان سازی، هواپیما سازی، تابلو سازی و... استفاده می شود که کاربرد آن در صنعت تابلو سازی مربوط می شود به ساخت و تولید تابلو های تبلیغاتی؛ البته باید به این موضوع هم اشاره نمود که کاربرد کامپوزیت در تابلو سازی معمولا به عنوان زیر کار حروف های برجسته می باشد.

بعد از اینکه کامپوزیت در جهت ساخت و تولید تابلو های تبلیغاتی در تابلو سازی به کار گرفته می شود، به این شکل از تابلو تبلیغاتی، تابلو کامپوزیت گفته می شود.

تابلو ترمووود بهتر است یا تابلو کامپوزیت؟

تابلو ترمووود بهتر است یا تابلو کامپوزیت؟
در رابطه با هر دو نوع تابلو توضیح دادیم و گفتیم که تابلو کامپوزیت چیست و تابلو ترمووود چیست؛ اما سوالی که در این بین برای برخی از مشتریان و متقاضیان هر کدام از این تابلو ها مطرح می شود این است که کدام یک از این تابلو ها بهتر هستند؟ در جواب این سوال باید گفت که هر دو نوع از تابلو های نام برده شده از تابلو های پر کاربرد و پر فروش در تابلو سازی هستند که باید جهت انتخاب آنها، شرایط و عوامل مختلفی را در نظر گرفت تا بتوان انتخابی بهینه در این راستا داشت؛ لذا در ادامه به چند مورد اساسی در این رابطه خواهیم پرداخت.

دوام تابلو ترمووود و تابلو کامپوزیت

دوام و طول عمر یکی از شاخصه های مهم در انتخاب تابلو های تبلیغاتی است که باید گفت دو نوع از تابلو های تبلیغاتی که از دوام بسیار بالایی برخوردارند، تابلو کامپوزیت و تابلو ترمووود هستند؛ به طور کل باید گفت که هر دو نوع از تابلو تبلیغاتی طول عمری بیش از 20 سال را دارند که البته این مورد در صورت استفاده از برند های معتبر چوب ترمو و کامپوزیت در تولید تابلو های تبلیغاتی صدق می کند.

اما شاید نکته ای که باید در این رابطه عنوان کرد این است که می توان بعد از چند سال اقدام به باز سازی رنگ تابلو های فوق نمود که این مورد در رابطه با تابلو ترمووود اساسی تر صورت خواهد گرفت؛ به این صورت که می توان پس از گذشت چند سال اقدام به رنگ آمیزی چوب ترمووود نمود که این مورد باعث نو شدن تابلو ساخته شده خواهد بود ؛ اما در رابطه با رنگ کردن کامپوزیت نمی توان انتظار کیفیت رنگ اصلی کارخانه روی کامپوزیت را داشت.

زیبایی تابلو ترمووود و تابلو کامپوزیت

زیبایی شناسی یکی از بحث های کاملا سلیقه ای در تابلو سازی است که این مورد در رابطه با تابلو ترمووود و تابلو کامپوزیت هم صدق می کند؛ در حقیقت می توان با توجه به نوع شغل و حرفه مورد نظر اقدام به سفارش تابلو ترمووود و یا تابلو کامپوزیت در رنگ ها و طرح های متفاوت و دلخواه نمود.

قیمت تابلو ترمووود و تابلو کامپوزیت

مورد آخری که باید در سفارش تابلو کامپوزیت و تابلو چوب ترمووود به آن دقت داشت، بحث قیمت تابلو ها می باشد؛ به طور کلی باید گفت که اگر قرار بر ساخت تابلو کامپوزیت و تابلو ترمووود با بهترین متریال های موجود در بازار باشد، قیمت تابلو ترمووود بیشتر از تابلو کامپوزیت خواهد بود که قیمت گذاری روی هر دو آنها بر حسب متر مربع می باشد.

اما نکته ای که در بحث قیمت گذاری روی این تابلو ها مطرح می باشد این است که قیمت کامپوزیت بر حسب ورق مصرفی محاسبه خواهد شد و با توجه به اینکه هر ورق معادل 4 متر مربع است اگر تابلویی زیر 4 متر مربع باشد، 4 متر محاسبه خواهد شد؛ اما این مورد در رابطه با چوب ترمووود صدق نمی کند و معمولا با توجه به متر مربع چوب مصرفی محاسبه می شود.

جمع بندی

در این مطلب با تابلو ترمووود و تابلو کامپوزیت آشنا شدیم و به تفاوت های بین آنها نیز آگاه شدیم که در نهایت می توانیم به این نتیجه گیری دست پیدا کنیم که هر دو نوع تابلو از تابلو های تبلیغاتی پر فروش و پر مخاطب در صنعت تابلو سازی هستند؛ لذا انتخاب هر کدام از آنها به عنوان یک تابلو تبلیغاتی می بایست متناسب با نوع شغل و در آخر مطابق با سلیقه مشتری و سفارش دهنده تابلو باشد.